CNV'er Van Dijk promoveert op 100 jaar Hout- en Bouwbond CNV

Persbericht Christelijk Nationaal Vakverbond

CNV'er Van Dijk promoveert op honderd jaar Hout- en Bouwbond CNV

12 april 2000
Met de openbare verdediging van zijn proefschrift `Als de Here het huis niet bouwt...' een beeld van de geschiedenis van de Hout- en Bouwbond CNV 1900 - 2000 is CNV-beleidsmedewerker is CNV-beleidsmedewerker Jan Jacob van Dijk 11 april gepromoveerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

In zijn proefschrift geeft Van Dijk een beschrijving van de honderdjarige geschiedenis van de Hout- en Bouwbond CNV. De wijze waarop hij dat doet, is uniek. Centraal in het boek staat niet de bond zelf, maar de reactie van de bond op sociaal-economische ontwikkelingen van de afgelopen eeuw in ons land. Concrete vragen die in het proefschrift beantwoord worden, zijn onder meer: Welke bijdrage leverde de bond aan de vermindering van de werkloosheid in de bouwsector? Hoe behartigde de bond de belangen van zijn leden bij ingrepen in de sociale zekerheid?

De titel van het proefschrift slaat op het motto dat de bond formuleerde bij zijn oprichting: `Als de Here het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwarbeiders daaraan'. Van Dijk gaat in op de vraag of de christelijke identiteit gevolgen heeft gehad voor de standpunten en keuzes van de bond. Volgens Van Dijk hoeft een christelijke identiteit niet altijd tot andere beleidskeuzes te leiden in vergelijking met neutrale bonden. Wel kunnen de motieven verschillen. De uitgangspunten verschillen zeker en de doelstellingen ook. In de geschiedenis van de bond heeft dit geleid tot fundamenteel andere keuzes, zoals het besluit om de bond op te heffen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de keuze om niet mee te doen met de federatievorming van de katholieke en sociaal-democratische bonden.

Na het afketsen van besprekingen over samenwerking tussen de drie bouwbonden kwam de Hout- en Bouwbond CNV in woeste wateren terecht. Van Dijk wijdt daar in zijn proefschrift een hoofstuk aan waarin hij met name aandacht schenkt aan het gedwongen vertrek van toenmalig voorzitter Dilo van Commenée. In een tijd van hoge werkloosheid, afname van het ledental en de sociale zekerheid, zette Van Commenée de bond weer op de vakbondskaart, naast de FNV-bond. Maar de voorzitter deed dat zo voortvarend dat hij zich steeds minder geliefd maakte. In 1985 werd hij door het bondsbestuur gedwongen af te treden.

Meer informatie voor de sociaal-economische redactie:

Afdeling voorlichting: 030 - 2913707.