Antwoord Kamervragen over detentie in Turkije

Datum nieuwsfeit: 11-04-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over detentie in turkije

Gemaakt: 19-4-2000 tijd: 10:37

2

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 11 april 2000

Onderwerp:

Kamervragen

Onder verwijzing naar de brief van de Griffier Uwer Kamer d.d. 31 maart 2000, kenmerk 2990009170, waarbij gevoegd waren de door het Lid Verhagen, overeenkomstig artikel 134 van het Reglement van Orde van de Tweede Kamer bij U ingediende vragen, heb ik de eer U als bijlage dezes mijn antwoord op de gestelde vragen te doen toekomen.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

2990009170

Antwoord van de heer Van Aartsen, Minister van Buitenlandse Zaken, op vragen van het lid Verhagen

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het feit dat de Turkse mensenrechtenactivist Arkan Birdal zich vandaag weer heeft gemeld bij een gevangenispoort in Ankara om de resterende tijd van de celstraf uit te zitten die hem in oktober 1998 werd opgelegd? 1)

Ja.

Vraag 2

Is het waar dat hij volgens een verklaring van artsen niet genoeg is hersteld van de mislukte moordaanslag in 1998 om weer ingesloten te worden, maar dat de Turkse autoriteiten zijn medische dossier niet hebben geaccepteerd?

Antwoord

Volgens een verklaring die door het Numune-ziekenhuis in Ankara zou zijn afgegeven, zou dhr. Akin Birdal onvoldoende hersteld zijn om terug te keren naar de gevangenis. Het Forensisch Medisch Instituut in Istanbul heeft echter op dinsdag 28 maart de conclusies van het rapport van het Numune-ziekenhuis inzake de medische ongewenstheid van hernieuwde detentie van dhr. Birdal verworpen, op grond van het feit dat een vermelding ontbrak waaruit zou kunnen blijken dat detentie tot levensgevaar kon leiden. Klaarblijkelijk heeft de procureur in Ankara hierop zijn oordeel gebaseerd.

Vraag 3

Bent u bereid bij de Turkse autoriteiten aan te dringen op zijn vrijlating?

Antwoord

De Europese Unie heeft zowel in de vorm van een schriftelijke verklaring, alsook via een trojka-demarche bij de Turkse autoriteiten
- waarop Nederland had aangedrongen - blijk gegeven van haar ernstige verontrusting, en aangedrongen op invrijheidstelling van betrokkene (tekst van de betreffende verklaring in bijlage).
Overigens heb ik tijdens mijn werkbezoek aan Ankara in november 1999 voor het lot van dhr. Birdal reeds speciale aandacht gevraagd.

1) ANP, 28 maart jl.

Bijlage

Tekst EU-verklaring van 30 maart 2000 inzake

detentie van Akin Birdal

- The European Union regrets the fact that mr. Birdal was detained again. The renewed detention of mr. Birdal constitutes a serious setback for the freedom of expression in Turkey and it is not in accordance with the spirit of the Helsinki conclusions.

- The European Union urges the Turkish government to release mr. Birdal on humanitarian grounds, and stresses that while he remains in prison, adequate medical treatment should be provided.

- The European Union is closely monitoring the political and human rights developments in Turkey and recalls, in the context of the Copenhagen criteria for accession to the European Union, the importance of respect for the rule of law and international standards of human rights.