EZ: tien miljoen per jaar voor Convenant Warmtepompsystemen

Datum nieuwsfeit: 12-04-2000
Novem

10-Apr

EZ stelt tien miljoen per jaar beschikbaar voor uitvoering Convenant Warmtepompsystemen

Woensdag 12 april 2000 zullen maar liefst twee ministeries (EZ en VROM) en 50 organisaties hun handtekening plaatsen onder het Convenant Warmtepompsystemen in de Woningbouw.

Tijdens een lunchsessie in Amsterdam RAI -die in het kader van de convenantondertekening plaatsvindt-, zal de plv. Directeur-Generaal van Energie van het Ministerie van Economische Zaken bekendmaken dat het ministerie vanaf 2000 tot en met 2003 10 miljoen gulden per jaar beschikbaar stelt om de toepassing van warmtepompsystemen te stimuleren.

Ondertekening Convenant 'Warmtepompsystemen in de Woningbouw'

Twee ministeries en 50 organisaties zullen het Convenant Warmtepompsystemen in de Woningbouw ondertekenen.
De ondertekening vindt plaats in Amsterdam RAI, Forumzaal. De convenantpartijen hebben zich gezamenlijk tot doel gesteld om in het jaar 2020 circa 600.000 warmtepompsystemen in de woningbouw te hebben toegepast.

Tijdens de lunchsessie maakt drs P.A. Scholten, plv. Directeur-Generaal van Energie en tevens directeur Energiestrategie en verbruik van het Ministerie van Economische Zaken bekend dat het ministerie jaarlijks 10 miljoen gulden beschikbaar stelt.

De heer Scholten: "We werken aan een energievoorziening die betrouwbaar, betaalbaar en schoon is.
Voor een duurzame energievoorziening moeten we werken aan een zo efficiënt mogelijk gebruik van energie, maar onder andere ook aan een opwekking waarbij we minder beroep doen op de eindige energievoorraden.
Bovendien moeten we de CO2-uitstoot verminderen.
In 1996 hebben we in de Derde energienota een doelstelling geformuleerd:
in 2020 moet 10 procent van ons energiegebruik afkomstig zijn uit duurzame bronnen.
Warmtepompen maken het mogelijk om omgevingswarmte te benutten, en dat is ook een duurzame energiebron.
We hebben ons dus ook voor warmtepompen een doel gesteld. Warmtepompen zijn onbekender dan bijvoorbeeld zonne-energie, maar ze kunnen een net zo grote bijdrage leveren aan die 10 procent. We moeten ervoor zorgen dat die warmtepomp wordt toegepast. Maar dat gaat niet vanzelf. We hebben andere partijen nodig, leveranciers, kennisinstituten, of bouwpartijen bijvoorbeeld. Bij andere duurzame-energieopties - zon-pv, de zonneboiler - hebben we ervaren dat een convenant een goed hulpmiddel is om samenwerking met andere partijen vorm te geven.
We zeggen tegen elkaar wat we samen willen bereiken op langere termijn, wat we daarvoor op kortere termijn moeten doen, wie wat doet, wat de een van de ander kan verwachten.
En we blijven met elkaar in gesprek.
Ook de warmtepomp in de woningbouw komt er niet vanzelf en wij hebben nu goed afgesproken wat ieder de komende jaren gaat doen om de warmtepomp in de woningbouw tot een succes te maken".
Antwoordfax (030) 6350796

* Ja, ik kom naar de bijeenkomst op 12 april aanstaande om 12.30 uur Amsterdam RAI, Forumzaal. Leg daar een persmap voor mij gereed.
* Stuur mij een exemplaar van het Convenant Warmtepompsystemen in de Woningbouw

* Stuur mij fotomateriaal toe, bij voorkeur

* Stuur mij informatie over de programma-onderdelen van de lunchsessie met ondertekening, te weten

* In voorbereiding: de bouw van 280 woningen met warmtepompen voor verwarming en koeling (HBG Vastgoed, Vinex Houten)