Archieven landelijke dagbladen open voor bibliotheekpubliek

Datum nieuwsfeit: 14-04-2000

12 april 2000

'Digitale archieven landelijke dagbladen open voor bibliotheekpubliek'

OPENBARE BIBLIOTHEKEN (WSF) SLUITEN OVEREENKOMST MET NEDERLANDSE PERSDATABANK

De Openbare Bibliotheken met een Wetenschappelijke Steunfunctie (WSF) en de Nederlandse PersDatabank zijn een samenwerking aangegaan. Vanaf 14 april 2000 zijn de digitale archieven van de Volkskrant, NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad, Trouw en Het Parool via de beschikbare internetpc's toegankelijk voor de bezoekers van deze bibliotheken. Hiermee heeft de gebruiker miljoenen artikelen uit gezaghebbende landelijke dagbladen onder handbereik.

"Deze samenwerking heeft geleid tot een uitstekende dienst voor consumenten" aldus Rob Veneboer, uitgever van de Nederlandse PersDatabank. "Wij zijn primair een business-to-business activiteit maar onze servicedesk wordt dagelijks benaderd door studenten, scholieren en andere consumenten die toegang willen tot onze databank." Vanwege de op het bedrijfsleven gerichte prijsstelling was die toegang evenwel vaak onbereikbaar. "Nu hebben wij samen met de Openbare Bibliotheken gelukkig een oplossing gevonden voor deze klanten."

"De landelijke dagbladen staan al een tijd op onze verlanglijst" zegt de heer J.H.M. van Velzen, directeur van de Openbare Bibliotheek Amsterdam. "Het aanbod sluit naadloos aan bij de vraag van de bibliotheekbezoeker. Onze strategie is er dan ook al geruime tijd op gericht de integratie van onze taak als informatievoorziener aan het publiek met de mogelijkheden van nieuwe media te te realiseren."

De archieven komen in de bibliotheek beschikbaar onder de naam 'Krantenbank': via een enkele zoekvraag zijn alle bronnen tegelijkertijd te doorzoeken, het laatste nieuws maar ook artikelen van jaren geleden. "Ideaal voor werkstukken en scripties" zegt de heer Van Velzen. "Met een zoekvraag heb je direct een overzicht over een bepaalde ontwikkeling. Vroeger was men daar uren en soms dagen mee bezig."

Noot voor redacties