Hermans (OCW) start EU-programma's Leonardo en Socrates

Datum nieuwsfeit: 12-04-2000

Den Haag 6 april 2000

Minister Hermans geeft startsein tweede fase EU-programma's Leonardo en Socrates

Op woensdag 12 april verricht Minister Loek Hermans van OCenW in het Word Trade Center in Rotterdam de nationale aftrap voor twee vernieuwde onderwijsprogramma's van de Europese Unie. Hij doet dat tijdens de conferentie "Naar Beter Onderwijs in Europa", de feestelijke start voor de tweede fase van de grote EU-programma's Leonardo da Vinci en Socrates voor respectievelijk het beroepsonderwijs en het hoger, secundair en basisonderwijs. Deelnemers zijn zo'n vierhonderd docenten, stafmedewerkers en beleidsmakers van Nederlandse onderwijsinstellingen. Centraal staan de resultaten die de programma's tot nu toe hebben opgeleverd en actuele Europese ontwikkelingen in het (beroeps)onderwijs. Ook wordt van gedachten gewisseld over de Nederlandse invulling van Leonardo II en Socrates II, waarin de EU totaal zo'n 3 miljard Euro - meer dan 6 miljard gulden! - investeert.

De twee Europese onderwijsprogramma's startten in 1995. In het kader van Leonardo - gericht op vernieuwing en verbetering van Europese beroepsopleidingen - zijn tal van proefprojecten en mobiliteitsprogramma's uitgevoerd. Socrates beoogt meer samenwerking en mobiliteit, onderwijsvernieuwing en betere talenkennis in het primair, voortgezet en hoger onderwijs. Meer dan 500.000 Europese studenten hebben met een Socrates-beurs een tijd aan een buitenlandse universiteit kunnen studeren. Meer dan 10.000 scholen hebben actief meegedaan in Europese projecten.

Nederlands belang
Leonardo en Socrates zijn belangrijke instrumenten in de internationalisering van het Nederlandse onderwijs. Meer dan 7.000 studenten en jonge werkenden ontvingen een Leonardo-beurs voor een innovatieve bedrijfsstage. Aan Socrates doen 60 Nederlandse hoger-onderwijsinstellingen mee en in 1998-1999 gingen via dit programma zo'n 4500 studenten en 350 docenten naar het buitenland. Ongeveer 5500 buitenlandse studenten kwamen met een Socrates-beurs naar Nederland. In het primair en voortgezet onderwijs waren er 24 multilaterale projecten over onder meer intercultureel onderwijs, open- en afstandsonderwijs en volwassenenonderwijs.
De positieve resultaten deden de EU en het Europees Parlement besluiten Leonardo en Socrates in een vernieuwde vorm met zeven jaar te verlengen. Tot 2007 is daar 3 miljard Euro voor uitgetrokken. In deze tweede fase moet er ook meer samenhang tussen de programma's komen. Naast de EU-lidstaten doen bovendien zestien andere landen uit Midden-, Oost- en Zuid-Europa mee.

De programma's worden grotendeels decentraal uitgevoerd door "Nationale Agentschappen". In Nederland zijn dat de onderwijsorganisaties CINOP in Den Bosch (beroepsonderwijs), het Europees Platform in Alkmaar (basis- en voortgezet onderwijs) en de Nuffic in Den Haag (hoger onderwijs).

Startconferentie
Om in Nederland aan de start van de vernieuwde EU-programma's bekendheid te geven en om van gedachten te wisselen over een zo goed mogelijke invulling, heeft het Ministerie aan deze organisaties gevraagd de conferentie "Naar Beter Onderwijs in Europa" te organiseren.

Het ochtendprogramma omvat korte inleidingen van minister Loek Hermans, Directeur-Generaal Nikolaus van der Pas van de EU-divisie voor Onderwijs en Cultuur en Marieke Sanders-Ten Holte, lid van het Europees Parlement voor de VVD. Daarna worden Leonardo II en Socrates II op ludieke wijze ten doop gehouden. Dagvoorzitter is W. van Gelder, oud-lid van de Tweede Kamer en bestuurslid van CINOP.

's Middags zijn er seminars over ICT en internationalisering, talenkennis in Europa (elke Europeaan minstens tweetalig?), de cultuur van het leren, en onderwijsmobiliteit. In twee aparte seminars wordt specifiek teruggeblikt op de eerste fase van Leonardo. In de pauzes zijn er stands met presentaties en demonstraties van producten en resultaten van Leonardo I en Socrates I.

Noot voor redacties