Amsterdam: schadevergoeding Italiaanse Eurotop-demonstranten

fax: 020-552.2760
e-mail: (Groenen@BDA.amsterdam.nl)

Amsterdam, 12 april 2000

Patijn betaalt Italiaanse Eurotop-demonstranten schadevergoeding. Uitbetaling van 31.250 gulden voor onterechte "bestuurlijke ophouding"

Burgemeester Patijn van Amsterdam zal de Italiaanse demonstranten die tijdens de Eurotop in 1997 ten onrechte "bestuurlijk opgehouden" werden een schadevergoeding betalen van in totaal 31.250 gulden. Dat schrijft Patijn vandaag in een brief aan de Italianen. Patijn schreef de brief op aandringen van de fractie van Amsterdam Anders/De Groenen, die daar de afgelopen drie jaar in de gemeenteraad herhaaldelijk op heeft aangedrongen.

"Opgehouden" in de Bijlmerbajes

Tijdens de Eurotop in juni 1997 in Amsterdam wilden de 125 Italiaanse demonstranten deelnemen aan de 'Europese mars tegen werkloosheid', die op dat moment met 50.000 deelnemers door de Amsterdamse binnenstad trok. Burgemeester Patijn verhinderde echter dat de werklozen hun trein op het centraal station konden verlaten. Ze werden op basis van een noodbevel meer dan 24 uur in slechte omstandigheden "opgehouden" op de binnenplaats van de Bijlmerbajes en later in hun eigen trein. De Amsterdamse Commissie voor de Politieklachten en de Nationale Ombudsman oordeelden de afgelopen jaren al dat dit onrechtmatig was. Op aandringen van Amsterdam Anders/De Groenen krijgen de 125 demonstranten nu dus ieder 250 gulden schadevergoeding.

Bestuurlijke ophouding ook tijdens EK

Door een wetsaanpassing die op dit moment bij de Eerste Kamer ligt, wordt het binnenkort wettelijk wel mogelijk om groepen onschuldige mensen 12 uur lang "bestuurlijk op te houden", wanneer ze mogelijk de orde zouden gaan verstoren. Gisteren werd bekend dat Amsterdam op zoek is naar accomodaties, zoals sporthallen, waar tijdens het EK-voetbal in juni dergelijke groepen onschuldige mensen kunnen worden opgesloten. Komende dinsdag praat de gemeenteraadscommissie Algemene Zaken over deze maatregelen. De fractie van Amsterdam Anders/De Groenen is een felle tegenstander van het opsluiten van mensen, die geen strafbare feiten hebben gepleegd. Fractielid René Danen hierover: "De huidige wet kent meer dan voldoende mogelijkheden om in te grijpen op het moment dat er werkelijk ordeverstoringen plaatsvinden. Bij de nieuwe wet dreigen onschuldige burgers het slachtoffer te worden van bestuurlijke willekeur. Nieuwe schadevergoedingen zullen het gevolg zij."

Voor meer informatie:
Duo-raadslid René Danen: 020 - 6122821 of 06 - 59060241 Fractie Amsterdam Anders/De Groenen: 020 - 5522706
Bijlage:
Brief van burgemeester Patijn

Italie

Dear Mr. Mariana,

Last summer I invited Ya Basta! to provide me with a list of train passengers who you believe are entitled to a reimbursement as they were not responsible for any disorderly or illegal behaviour during the demonstration on the Saturday before the Euro summit in June 1997. On November 18th 1999 I received this list.

I have consulted my experts on compensation and have decided to compensate the 125 persons on your list with each 250 guilders, which approximately equals 114 Euro. This is the same amount which has been reimbursed to other demonstrators ("Jubeldemonstratie"). The total amount of 31.250 guilders will be transferred to the bank account in name of the Cooperative Sociale Le Rose Blu.

With this decision I would like to finalise this issue and close the discussion.

The Burgomaster of Amsterdam,

Mr. S. Patijn