FNV: verf- en drukinktindustrie pakt oplosmiddelen aan

Datum nieuwsfeit: 12-04-2000

FNV BONDGENOTEN

Verf- en drukinktindustrie pakt oplosmiddelen aan

Een uniek initiatief: werknemers en werkgevers in de Nederlandse verf-en drukinktindustrie gaan de risico's van oplosmiddelen in de bedrijfstak terugdringen. De VVVF, namens de werkgevers, en de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en De Unie hebben vandaag een intentieverklaring ondertekend. Partijen zijn al gestart met het uitvoeren van een Plan van Aanpak.
Daarnaast willen werkgevers en werknemers binnen zes maanden een arbo-convenant sluiten met de overheid.

In de verf-en drukinktindustrie wordt veel gewerkt met oplosmiddelen. Dat kan leiden tot OPS, het Organisch Psycho Syndroom, een ernstige vorm van hersenbeschadiging. Uit een onderzoek van FNV Bondgenoten uit
1998 blijkt dat een aantal van de onderzochte werknemers in de verf- en drukinktindustrie OPS-klachten hebben zoals afwezigheid, vergeetachtigheid, borstklachten, evenwichtsstoornissen of stemmingsveranderingen. Er loopt op dit moment nog een aanvullend onderzoek bij het Nederlands Centrum Beroepsziekten in Amsterdam.
De sociale partners zijn vergaande maatregelen overeengekomen. De bedrijven worden verplicht om het risico van blootstelling aan oplosmiddelen te verminderen. Hoofdlijnen van het Plan van Aanpak zijn:
. een beheerssysteem om blootstelling aan oplosmiddelen binnen verantwoorde grenzen te houden en verder te reduceren via aanpassingen zo dicht mogelijk bij de bron
. maatregelen zoals meting van risico's, periodieke gezondheidskundige onderzoeken en gerichte training en opleiding.

Doel is om oplosmiddelrijke producten sneller door andere te vervangen en andere arbo-maatregelen bij de productie versneld door te voeren. De nu gemaakte afspraken leggen een stevige basis voor een arbo-convenant waaraan ook de overheid deelneemt.

'De intentieverklaring is een tweede grote stap op weg naar betere arbeidsomstandigheden in deze branche,' stelt Aad Haubrich, vakbondsbestuurder bij FNV Bondgenoten. 'In 1998 is het begonnen met een onderzoek van FNV Bondgenoten naar de negatieve gezondheidseffecten van oplosmiddelen. Werkgevers hebben samen met vakbonden de uitdaging opgepakt om het werken veiliger en gezonder te maken. Zo houdt ook de branche zelf een gezonde toekomst. Deze aanpak leidt in de traditioneel ingestelde verfindustrie een cultuuromslag in.'

'Inderdaad is er sprake van een cultuuromslag,' zegt Jaap Vos, voorzitter van de VVVF. 'Die cultuuromslag heeft vooral betrekking op werkgever en werknemer. Van hen verwachten sociale partners dat zij de maatregelen niet alleen naar de letter accepteren en naleven maar ook en vooral naar de geest. Arbeidshygienisch denken hoort vanzelfsprekend ook op de werkvloer thuis. Dat veronderstelt dat binnen elk bedrijf daarvoor een gunstig klimaat ontstaat. Communicatie, opleiding en training zijn daarom essentiële onderdelen van het programma.'

In de verf-en drukinktindustrie werken circa 6500 mensen. Alle betrokken werknemers- en werkgeverspartijen zijn bij de gesprekken over oplosmiddelen betrokken.

Voor meer informatie :
VVVF: Martin Terpstra - 071-5730823 of 06-24614089 FNV Bondgenoten: Aad Haubrich- 030-237181 of 06-53263662 CNV Bedrijvenbond: Henk v.d.Land- 046-4202870 of 06-51602215 De Unie: Dennis Kohen- 010-2846644 of 06-51584039

12 apr 00 14:04