CDA over Wijziging Wet Voorziening Gehandicapten

Datum nieuwsfeit: 12-04-2000

Wijziging Wet Voorziening Gehandicapten (120400)

Den Haag, 12 april 2000

Inbreng.

De aangenomen moties in verband met de tweede evaluatie van de WVG hebben allemaal de bedoeling de uitvoering van de WVG voor de gehandicapte die daarop is aangewezen te verbeteren. De leden van de CDA fractie willen hun steun geven aan verbetering van de uitvoering WVG. Wij constateren dat de minister zijn best doet om aan bedoelde moties uitvoering te geven. Op een paar onderdelen blijven deze leden met vragen zitten.

De CDA fractie betreurt het dat het niet mogelijk is de motie Eisses Timmerman volledig uit te voeren. Voor alle zekerheid vraag ik de nieuwe minister of hij de mening van zijn ambtsvoorganger deelt dat hij geen kans ziet de derde evaluatie van de WVG voor de aanbieding van de begroting van het jaar 2001 aan de Kamer te doen toekomen. Wij krijgen nogal wat reacties uit het land waarin ons wordt verteld dat mensen ervaren dat de zorgplicht wordt uitgehold en dat 75% van de gemeenten tekort komt op de WVG. Juist deze derde evaluatie moet ook de antwoorden leveren op vragen die in de diverse moties aan de orde komen. Daarom hechten we er zeer aan snel de resultaten van de derde evaluatie WVG in ons bezit te hebben en zijn we benieuwd naar de resultaten van het jurisprudentie-onderzoek m.b.t. de zorgplicht zodat we inzicht krijgen hoe deze zaken ervoor staan.

Wij waarderen het dat de minister zich ervoor heeft ingespannen dat het budgettaire deel van de derde evaluatie wel voor de behandeling van de begroting 2001 beschikbaar is. Deze werkwijze maakt in ieder geval een betere afweging mogelijk of de WVG budgetten toereikend zijn en de verdeling adequaat. Juist de mensen waar het om gaat, de gehandicapten, moeten de overtuiging hebben dat de Kamer bij de vaststelling en verdeling van de budgetten WVG voor 2001 over alle relevante gegevens beschikt.

De regering ziet meer in een gemeentelijk klachtenmeldpunt dan in een landelijk klachtenmeldpunt. De leden van de CDA fractie willen hierin de regering voorlopig volgen. Wij hebben de indruk dat mensen zich gemakkelijker wenden tot zon gemeentelijk meldpunt dan tot een landelijk meldpunt. Wanneer uit de derde evaluatie WVG blijkt dat het gemeentelijk klachtenmeldpunt en bestaande mogelijkheden van beroep en bezwaar onvoldoende werken kunnen we alsnog verdere maatregelen nemen.

Gelet op de toezeggingen van de regering over de moties en in het bijzonder de toezegging dat de Kamer voor de begroting 2001 over het budgettaire deel van de derde evaluatie WVG kan beschikken kan de CDA fractie instemmen met deze brief van de regering.

Kamerlid: A. Mosterd