PvdA wil meer vrouwen bij de brandweer

Datum nieuwsfeit: 12-04-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 12 april 2000

PVDA WIL MEER VROUWEN BIJ DE BRANDWEER

De PvdA wil dat meer vrouwen deel gaan uitmaken van de brandweer. PvdA-kamerlid Marja Wagenaar vindt dat gestreefd moeten worden naar een aandeel van 15% in 2003. Zij bracht dit naar voren tijdens het algemeen overleg over de Beleidsnota Rampenbestrijding.

Er werkt vrijwel geen vrouw, noch vrijwillig noch betaald, bij de brandweer. Hun totale aandeel bedraagt 2%. Daarmee bevinden zij zich in het dubieuze gezelschap van hoogleraren en hoofdredacteuren. Er zullen streefcijfers moeten komen (5% in 2003), kinderopvang, de mogelijkheid om het (vrijwilligers)werk in deeltijd te doen en bovenal een cultuuromslag.

De inzet van de brandweer staat of valt met de inzet van vrijwilligers. Om instroom daarvan ook de komende jaren te garanderen zijn concrete maatregelen nodig. De beleidsnota heeft het vooral over voorlichting die is te mager. De opleidingseisen moeten meer ruimte bieden aan differentiatie. Ook moet een vrijwillige inzet meer in deeltijd mogelijk zijn.

Onderkend moet worden dat arbeidspatronen van mensen de afgelopen 25 jaar sterk zijn veranderd. Onderzocht moet worden hoe de brandweer daar beter bij kan aansluiten.

Voor meer informatie: Marja Wagenaar 070-318 2781