Unilever koopt toonaangevende voedingsmiddelengroep in VS

Datum nieuwsfeit: 12-04-2000
Unilever

Unilever koopt toonaangevende voedingsmiddelengroep in VS voor $ 2,3 mrd

12 april 2000

Unilever heeft overeenstemming bereikt over de acquisitie van SlimFast Foods Company, een toonaangevend voedingsmiddelenbedrijf in de VS voor $ 2,3 miljard (circa 2,4 mrd) in contanten. SlimFast is beroemd vanwege haar producten met een uitgebalanceerde voedingswaarde.

SlimFast, dat in particuliere handen is, heeft een aandeel van 45 procent op de Amerikaanse markt voor voedingssupplementen en gewichtscontrole die $ 1,3 miljard (circa 1,35 mrd) groot is - de snelstgroeiende sector in de categorie gezondheidsvoeding in de VS. De acquisitie van de SlimFast shakes en het assortiment repen van SlimFast biedt Unilever een entree tot deze nieuwe sector.

Unilever heeft gezondheid en vitaliteit geïdentificeerd als een van de wereldwijde consumententrends. Steeds meer volwassenen zijn op zoek naar een betere gezondheid, waarbij ze hoge prioriteit geven aan uitgebalanceerde voeding als belangrijkste manier om hun uiterlijk en welbevinden te verbeteren.

We zijn zeer verheugd met deze acquisitie, aldus bestuursvoorzitters Antony Burgmans en Niall FitzGerald van Unilever. SlimFast past perfect in onze visie op de verdere ontwikkeling van ons voedingsmiddelenbedrijf. We verwerven een merk van wereldklasse en een productenassortiment dat jaarlijks met meer dan 20 procent in omzet groeit.

Kijkend naar de toekomst zal SlimFast onze positie in functionele voedingsmiddelen aanzienlijk versterken. SlimFast is rijp voor internationale expansie. Beter dan wie ook kunnen wij de voordelen van SlimFast in de hele wereld blijven overbrengen aan consumenten die hun gezondheid en hun voedselpakket van belang vinden.

Unilever zal van SlimFast één van haar belangrijke merken maken in de productenportfolio van functional foods. Naast de verdere ontwikkeling van deze vergrote productenportfolio via de traditionele afzetkanalen zal het assortiment van SlimFast deel uitmaken van de ontwikkeling van een Internet-platform dat advies geeft en diensten verleent op het gebied van gezondheid en vitaliteit.

SlimFast, waarvan het hoofdkantoor in Florida staat, had een netto-omzet van $ 611 miljoen (circa 635 mln) en een bedrijfswinst van $ 125 miljoen (circa 130 mln) in het per november 1999 geëindigde boekjaar. De waarde van de vaste activa per november bedroeg circa $
160 miljoen ( 165 mln). De groei binnen het marktsegment is hoog, met een gemiddelde van 20 procent in de laatste twee jaar. SlimFast vertoonde een hogere groei waardoor het marktaandeel de laatste drie jaar toenam.

Deze prestatie vindt zijn oorsprong in het succes van haar bestaande voedingsmiddelen en de succesvolle introductie van maaltijdvervangende repen in de Verenigde Staten. Bovendien wordt de gehele productlijn van SlimFast ondersteund door uitgebreide klinische studies en heeft de steun van toonaangevende deskundigen in de wetenschappelijke en medische wereld. Op dit moment realiseert SlimFast slechts zes procent van de verkopen buiten de VS - voornamelijk in Engeland, Frankrijk en Duitsland - en Unilever ziet kansen het merk binnen Europa en andere selectieve markten verder te ontwikkelen.

Unilever is zeer verheugd dat het management team van SlimFast deel gaat uitmaken van de organisatie van Voedingsmiddelen Noord-Amerika en dat zij het bedrijf blijft leiden. S. Daniel Abraham heeft ermee ingestemd bij het bedrijf betrokken te blijven als Chairman Emeritus.

De transactie behoeft goedkeuring van de overheidsinstanties.

Aanvullende informatie

- Unilever heeft overeenstemming bereikt over de acquisitie van SlimFast Foods Company, de Amerikaanse producent van voedingsmiddelen en gezondheidssnacks, voor $ 2,3 miljard (circa 2,4 mrd).

- SlimFast is de grootste speler in de $ 1,3 miljard ( 1,35 mrd) grote en snelgroeiende categorie van voedingssupplementen en gewichtscontrole.

- De omzet van SlimFast groeide jaarlijks meer dan 20 procent in 1999 in een snelgroeiende markt. SlimFast heeft sinds 1996 een aanzienlijk marktaandeel verworven.

- SlimFast zal de huidige positie van Unilever in functional foods aanzienlijk vergroten en zal een belangrijk merk worden in deze productenportfolio.

- Unilever heeft geconstateerd dat consumenten wereldwijd gezondheid en vitaliteit van belang vinden en is voornemens SlimFast internationaal te laten groeien.

- Service via internet zoals consumentenadvies en dienstverlening op het gebied van gezondheid en vitaliteit worden opgezet.
ACHTERGRONDINFORMATIE

Consumenten over de hele wereld willen een betere gezondheid In 1998 stelde een groep jonge managers van Unilever die een studie maakte van de consument van de toekomst (Project Foresight) wereldwijd een groeiende behoefte vast aan betere gezondheid en welbevinden. Marktonderzoek bevestigde dat het belangrijkste doel van consumenten is zich iedere dag lekker te voelen door aandacht te besteden aan zaken als energie, spijsvertering, gewicht en uiterlijk.

Gewichtscontrole met uitgebalanceerde voeding De wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft gezegd dat overgewicht en zwaarlijvigheid wereldwijd in een alarmerend tempo toenemen. In de VS, West-Europa, Australië en de grootste steden van de rest van de wereld hebben 40 tot 55 procent van de mensen overgewicht en zijn 15 tot 25 procent zwaarlijvig. Gelet op de drukke en gehaaste levenswijze van moderne consumenten is het niet verbazingwekkend dat de traditionele eetgewoonten afnemen (drie volledige maaltijden per dag is met eenderde afgenomen in de VS). Evenwel, terwijl consumenten op gebied van voedingswaarde uitgebalanceerde maaltijden willen die gemakkelijk te bereiden zijn, zijn zij niet bereid tot compromissen op het gebied van smaak en genot.

SlimFast is een actieve marktleider De acquisitie van SlimFast past in Unilevers strategie van het toespitsen op sterke merken met een meer dan gemiddeld groeipotentieel. De groei van de verkopen van SlimFast bedroeg de afgelopen twee jaar gemiddeld 25 procent per jaar, waarmee de groei van de marktsector werd overtroffen. Met een omzet van $ 610 miljoen wordt SlimFast in grootte Unilevers zesde voedingsmiddelenmerk.

Uit onafhankelijk consumentenonderzoek blijkt dat SlimFast het profiel heeft van een levendig merk dat zowel een tastbaar functioneel voordeel biedt als ook een emotionele band schept met consumenten waardoor een kern van zeer betrokken gebruikers wordt gecreëerd. Het merk heeft getoond in staat te zijn te evolueren van een merk gericht op gewichtsreductie en -controle naar aanvullende voordelen van een uitgebalanceerde voeding ten bate van een gezond leven. Klinische studies ondersteunen de claim :Lose weight and keep it off for life.

Unilever en SlimFast Unilever heeft solide posities in gezondheid en voeding, voornamelijk via haar merkproducten die hart- en vaatziekten helpen tegengaan. Het Unilever Health Institute is opgericht om de functionaliteit van de merken technisch te ondersteunen en de geloofwaardigheid te vergroten onder voedingsdeskundigen, toonaangevende wetenschappers en beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg. Andere voorbeelden zijn Unilevers programma op het gebied van thee en gezondheid dat de gezondheidsvoordelen van thee onder de aandacht brengt, en het merk Annapurna, dat zout en meel met toevoegingen op de markt brengt in India en andere Aziatische landen.

Unilevers internationale reikwijdte en diepgaande kennis van de lokale behoeften van consumenten en handelspartners zal SlimFast naar een nieuwe fase in haar ontwikkeling brengen en het een belangrijke speler maken in de markt buiten de VS.

Zowel Unilever als SlimFast gebruiken internet-technologie om een dialoog met de consument te ontwikkelen op het gebied van gezondheid, uiterlijk en voeding. Naast de expansie in de internationale markten wordt SlimFast ontwikkeld tot belangrijke speler binnen Unilevers plannen om consumenten te adviseren en van dienst te zijn via het internet.

Zie voor product- en andere informatie: Website SlimFast: www.slimfast.com

Fotos van de producten van SlimFast zijn op verzoek beschikbaar via e:mail Tel: 010-2174844

Persdienst Unilever Rotterdam

Email: press-(office.rotterdam@unilever.com)