Brochure SBR: geluidsisolatie van woningen kan veel beter

Datum nieuwsfeit: 12-04-2000
Stichting Bouw Research

Experiment hogere geluidsisolatie
Rotterdam, 12 april 2000

Met een juist gekozen combinatie van maatregelen kan een geluidsisolatie tussen woningen worden bereikt van +5 dB voor luchtgeluid en zelfs +10 dB voor contactgeluid. Aanzienlijk hoger dan 0dB, wat het huidige Bouwbesluit eist. De meerkosten bedragen dan circa fl.3500,-- per woning, wat relatief gering is gezien het behaalde resultaat. Dat heeft een experiment met hogere geluidsisolatie in de nieuwbouwwijk de Middelveldsche Akerpolder in Amsterdam Osdorp uitgewezen. Het onderzoek is uitgevoerd door Woningbouwvereniging De Dageraad en Bureau P/A van de Stedelijke Woningdienst Amsterdam. De resultaten en de aanbevelingen zijn door de Stichting Bouwresearch (SBR) gepresenteerd in een brochure.

In het kader van de volksgezondheid en overlast van geluidshinder stelt de overheid dat de lucht- en contactgeluidseisen aanzienlijk moeten worden verhoogd om geluidshinder tot een aanvaardbaar niveau terug te dringen. Door in steeds hogere dichtheden, compact, te bouwen neemt het belang van geluidsisolatie tussen woningen toe.

In veertien woningen van een woningbouwcomplex bestaande uit 233 woningen zijn extra akoestische voorzieningen aangebracht. De prestaties van deze veertien woningen zijn vergeleken met de overige woningen. Door de extra akoestische voorzieningen is de luchtgeluidsisolatie van boven elkaar gelegen woningen circa + 4 tot + 7dB.

Voor de naast elkaar gelegen woningen is dat circa + 6 dB. Ook de contactgeluids-isolatie is beter. Het aanbrengen van een zwevende dekvloer levert voor boven elkaar gelegen woningen zelfs een contactgeluidsisolatie op van circa + 14dB op. Voor naast elkaar gelegen woningen is dat tussen de +18 en + dB, afhankelijk van de situatie. De extra geluidwerende maatregelen bestonden uit o.a. het verzwaren van de woningscheidende gietbouwwand, het toepassen van een zwevende dekvloer en een dikkere dekvloer.
De praktijkervaringen zijn door de SBR samengevat in de brochure Voorbeeldprojecten Hogere Geluidsisolatie. Naast de bouwkundige gegevens van de referentiewoningen en de woningen met extra voorzieningen bevat de brochure twee tabellen met de resultaten en de gemeten verbeteringen. In een studierapport zijn gedetailleerde gegevens opgenomen.

In op stapel staande vervolgprojecten zullen de metingen gebaseerd worden op de nieuwe NEN 1070 (1999) Geluidwering in gebouwen, waarin alle geluidsaspecten in beschouwing worden genomen.

Noot voor de redactie:

'Brochure(art.nr.450a.00) en Studierapport(art.nr. 450b.00)', zijn te bestellen bij Stichting Bouwresearch (010 - 411 4111), e-mail (verkoop@sbr.nl)
Voor meer informatie: Gré Joosten, PR & Communicatie, telefoon 010-2065954, e-mail (g.joosten@sbr.nl)
Recensie-exemplaren: Marieke Olsthoorn, telefoon 010-2065954, e-mail: (m.olsthoorn@sbr.nl)
Artikelnummer: 450a