British Telecom eigenaar Telfort na overname aandeel NS

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000
Telfort persbericht

Londen, 13 april 2000 BT volledig eigenaar Telfort na overname aandeel NS

British Telecom (BT) maakt vandaag bekend dat zij haar belang in haar Nederlandse telecomdochter Telfort tot 100% heeft uitgebreid. Voor een bedrag van 1,16 miljard GBP (NLG 4,2 miljard) heeft BT de helft van de aandelen overgenomen van haar partner NS. Telfort exploiteert een vast en mobiel netwerk in Nederland en biedt diensten aan zowel bedrijven als particulieren. In oktober 1998 lanceerde zij haar mobiele netwerk dat inmiddels meer dan 500.000 klanten bedient.

Telfort's algemeen directeur Ton aan de Stegge verklaart: "Ik ben zeer verheugd over de bekendmaking van vandaag die eens te meer onderstreept hoezeer BT betrokken is bij de Nederlandse markt. In slechts drie jaar tijd hebben de NS en BT Telfort uitgebouwd tot een sterke speler op de Nederlandse markt. Nu kan Telfort zich verder ontwikkelen door te profiteren van BT's leidende positie als wereldwijd communicatiebedrijf. De NS blijven een belangrijke klant met wie we ook in de toekomst zullen samenwerken bij de ontwikkeling van toonaangevende toepassingen op telecom- en e-commerciegbied voor de Nederlandse markt."

Sir Peter Bonfield, CEO van British Telecom: "British Telecom ziet Europa als haar thuismarkt. Wij hebben deelnemingen of volledige dochterondernemingen in elk van de belangrijkste Europese markten en leveren diensten aan maar liefst 18 miljoen klanten - waaronder 15 miljoen mobiele bellers en 1,5 miljoen internetgebruikers. De bekendmaking van vandaag met betrekking tot Telfort is een te vergroten die de shareholder value doen toenemen. In het geval van Telfort is het onze ambitie om verder te groeien en zo een significant aandeel van de Nederlandse markt te veroveren."

Het commentaar van Rob den Besten, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NS, luidt: "Geheel overeenkomstig haar Europese strategie streefde BT naar een 100%-belang in Telfort. De NS wil zich op haar kernactiviteiten richten en aangezien er op korte termijn grote moment.
We kunnen met grote tevredenheid terugkijken op het partnership met British Telecom en hebben dan ook alle vertrouwen in de toekomst van Telfort. Voor wat betreft onze telecommunicatie- en e-commercie-activiteiten zullen we intensief blijven samenwerken met Telfort, waarbij we uiteraard gebruik maken van de kennis en ervaring van Telfort en British Telecom."

Achtergrondinformatie
British Telecommunications is één van de grootste en meest succesvolle leveranciers van telecommunicatiediensten ter wereld. Met een marktwaarde van meer £60 miljard is het één van de grootste private bedrijven in Europa. Haar kernactiviteit is de levering van lokale, lange afstand en internationale telecommunicatiediensten en
-voorzieningen in Groot-Brittannië waar zij meer dan 27 miljoen telefoonlijnen operationeel heeft. Internationaal zijn directe verbindingen mogelijk met meer dan 200 landen en andere overzeese gebieden - een bereik van 99% van alle 800 miljoen telefoontoestellen wereldwijd. Momenteel breidt BT haar aanwezigheid buiten de nationale markt snel uit en is ondertussen operationeel in meer dan 30 landen wereldwijd, met joint ventures in de Ierse republiek, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Duitsland, Italië, Nederland, Zweden, Nieuw Zeeland, Japan, Singapore, Maleisië, Korea en India.
Telfort is een 100% dochteronderneming van British Telecom. Het bedrijf is in Nederland aanbieder van nationale en internationale telecommunicatiediensten aan de zakelijke en consumentenmarkt. De 1700 Telfort-medewerkers stellen de klant in staat op vrijwel onbegrensde wijze en op uiteenlopende manieren spraak en data uit te wisselen. Deze uitwisseling maakt nieuwe transactievormen mogelijk en resulteert in een nieuwe 'e'-economie, waarin Telfort een prominente rol vertegenwoordigt. Onder haar klanten bevinden zich multinationals als Shell, Unilever, Akzo Nobel, KPMG en BP.