Boskalis start zandwinning voor nieuwbouwproject Nesselande

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000
Royal Boskalis Westminster N.V.

PERSBERICHT No. 13 13-04-2000

Boskalis start winning miljoenen kubieke meters zand voor nieuwbouwproject Nesselande

Verdubbeling Zevenhuizerplas in nieuwe fase

PAPENDRECHT-
Boskalis bv en Rijnland (Rijnland is onderdeel van KWS) is op woensdag 12 april jl. gestart met de winning van miljoenen kubieke meters zand om de Zevenhuizerplas te verdubbelen. Het zand wordt onder meer gebruikt om de nabijgelegen bouwlocaties in Nesselande (Groene Hart) op te hogen. De Rotterdamse wethouder H. Kombrink en directeur K. van Nes van Boskalis zetten gezamenlijk de zandzuiger in werking. Boskalis spreekt van een voor Nederlandse begrippen 'enorme klus'.

Met de verdubbeling van de plas krijgt de wijk ten noordoosten van Rotterdam extra meerwaarde, vanwege de vele recreatieve mogelijkheden die erdoor ontstaan. Zo komen er een strand, een oeverpark, een jachthaventje en een boulevard. Maar ook op woongebied zal Nesselande zich onderscheiden, met onder meer villa's op eilandjes. Boskalis begon in december al met het verwijderen van de bovenste grondlagen. Inmiddels is dat voor een kwart van de beoogde oppervlaktegroei gebeurd. ,,Daardoor ligt er nu genoeg zand bloot om anderhalf miljoen kuub op te zuigen'', aldus hoofduitvoerder Henk Roeleveld van Boskalis.

Maatregelen
Het laagje teelaarde aan de oppervlakte bevat veel voedingsstoffen en wordt gebruikt voor plantsoenen en tuinen. De veen- en kleilaag van acht meter daaronder is onvruchtbaar en ongeschikt om bouwterrein op te hogen. De inmiddels weggebaggerde grond is daarom in de huidige Zevenhuizerplas gespoten. Tegen de tijdelijke vertroebeling die daardoor in februari ontstond, heeft Boskalis na overleg met het Waterloopkundig Laboratorium in Delft maatregelen genomen. De grond wordt nu niet meer vanaf tien meter diepte in de plas gestort, maar rechtstreeks op de bodem afgezet. Volgens Roeleveld is dat 'de best mogelijke methode'. ,,De grond is schoon en de plas is diep genoeg: dieper dan dertig meter.''

Zwemseizoen: geen grondstort
Tijdens het zwemseizoen, dat van mei tot oktober duurt, vindt geen grondstort in de plas plaats. Vanaf oktober zullen Boskalis en Rijnland weer grond op de bodem afzetten. De zandwinning gaat wel door. In totaal denkt Boskalis in de komende twaalf jaar twaalf miljoen kuub zand te kunnen winnen met dit project. Behalve voor het ophogen van de bouwlocaties in Nesselande wil het bedrijf het zand ook gebruiken voor andere projecten in de buurt. Boskalis verkoopt het zand zelf en zorgt voor de afwerking en inrichting van het gebied rond de plasuitbreiding. Roeleveld: ,,Daarbij moet je onder meer denken aan de aanleg van het strand, de realisering van recreatieheuveltjes en de inrichting van een eilandengebied met een natuurlijk karakter aan de noordzijde van de plas.'' In Nesselande moeten ruim vijfduizend woningen komen, in verschillende prijscategorieën. In de zomer gaat de eerste paal de grond in. De exacte datum is nog niet bekend. De meeste woningen worden in de komende vijf jaar opgeleverd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: M.H.P. Bakkenist,
Manager Corporate Communications bij Boskalis: 078-6969569 B. Nieman,
Communicatieadviseur bij de dienst Stedebouw + Volkshuisvesting van de gemeente Rotterdam: 010-4895165

Digitale foto's van de officiële start kunt u opvragen bij: mw. M.E.M. in 'tHout,