VNO-NCW: geen leenbank maar innovatiebudget voor scholen

Vereniging VNO-NCW

Afdeling Public Relations VNO-NCW

VNO-NCW: geen leenbank maar innovatiebudget voor scholen

Den Haag, 13 april 2000 - Het voorstel minister Hermans van onderwijs om een 'leenbank' voor scholen op te richten is moeilijk te rijmen met de kerntaak van het onderwijs en de positie van zijn ministerie. De eerste taak voor onderwijsinstellingen is niet winst maken, maar met geld van de overheid kwalitatief goed onderwijs geven. Daarbij past geen investeringsbank van de overheid voor participaties in winstgevende projecten. Dat zegt de ondernemingsorganisatie VNO-NCW in een reactie op het voorstel van Hermans.

VNO-NCW pleit er voor om scholen te stimuleren tot innovatie en kwaliteitsverbetering via een innovatiebudget. In het HBO bestaat al een vernieuwingsfonds, waar met relatief bescheiden bedragen interessante vernieuwingen worden gestimuleerd. Het gaat om extra geld van de overheid, maar spelregel is dat ook de instellingen zélf (en zo mogelijk ook derden) geld voor op tafel leggen. Ook voor het (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs zou deze aanpak zeer stimulerend kunnen werken. Voorwaarde voor steun vanuit het innovatiebudget beroepsonderwijs zou onder meer kunnen zijn dat het bedrijfsleven aan het project meedoet. Als de winst bijdraagt aan beter onderwijs, is het bedrijfsleven daartoe bereid.

Dat het geleende geld niet mag worden gebruikt voor onder meer salarisverhogingen, is volgens VNO-NCW in strijd met de autonomie van de school. En is in de praktijk niet te handhaven. Scholen kunnen immers volhouden dat ze de niet toegestane besteding niet met het geleende geld, maar uit de reguliere financiering doen.

'Malietoren'
Bezuidenhoutseweg 12