Algemeen directeur openbaar primair onderwijs in Heerenveen

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000

Hoofdpagina Cracktate nijs Besluitenlijsten B&W Terug

Heerenveen, 13 april 2000.

Algemeen directeur voor openbaar primair onderwijs in Heerenveen

Voor de twintig scholen die deel uitmaken van het openbaar primair onderwijs in de gemeente Heerenveen, is een algemeen directeur benoemd. De heer Jan de Vos (44) uit Leeuwarden zal deze functie vanaf juni 2000 bekleden. De heer De Vos is momenteel werkzaam bij de Algemene Onderwijsbond (AOb). Met de benoeming van de algemeen directeur is een volgende stap gezet in het verzelfstandigingstraject van het openbaar primair onderwijs in de gemeente Heerenveen. Medio 1999 heeft de gemeente in het kader van deze verzelfstandiging het bestuur van het openbaar primair onderwijs in de gemeente Heerenveen overgedragen aan een bestuurscommissie. De algemeen directeur vormt de verbinding tussen deze bestuurscommissie en de directies en teams van de afzonderlijke scholen.

De algemeen directeur zal de dagelijkse leiding van de totale organisatie op zich nemen. Hij wordt daarbij ondersteund door enkele medewerkers die voorheen werkzaam waren op de afdeling Onderwijs van de gemeente Heerenveen. In totaal maken twintig scholen deel uit van de organisatie, waaronder ook het speciaal basisonderwijs. De algemeen directeur zal zaken oppakken die voor alle scholen gelden en dus in gezamenlijkheid kunnen worden georganiseerd.

Nieuwe organisatievorm
Het openbaar primair onderwijs in de gemeente Heerenveen functioneert sinds medio 1999 in een nieuwe organisatievorm. Doel van deze organisatievorm, waarbij het bestuur bij een zelfstandige bestuurscommissie ligt, is onder meer het oplossen van de problematiek van de dubbele pet voor de gemeente als bestuur van het onderwijs en als lokale overheid. Door het bestuur bij een zelfstandige bestuurscommissie te plaatsen, ontstaat een meer eenduidige belangenbehartiging voor het openbaar onderwijs. Ook verwacht men van deze organisatievorm meer mogelijkheden om te komen tot een kwalitatief hoogwaardig onderwijsaanbod, meer samenwerking tussen scholen en een betere profilering van het openbaar primair onderwijs.