Buhrmann laat aandeelhouders stemmen op afstand

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000
23.3.2000 - nr. 004

BUHRMANN EERSTE MET STEMMEN OP AFSTAND

Als eerste Nederlandse beursgenoteerde onderneming maakt Buhrmann het voor haar aandeelhouders mogelijk hun stem uit te brengen tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders op 13 april, zonder daar zelf aanwezig of vertegenwoordigd te hoeven zijn, ook wel proxy solicitation genoemd.

Buhrmann maakt voor de contacten met de vaak anonieme aandeelhouders gebruik van de mede door de onderneming opgerichte Stichting Communicatiekanaal Aandeelhouders dat is opgezet om de contacten tussen de deelnemende ondernemingen en hun aandeelhouders (en tussen de aandeelhouders onderling) directer en eenvoudiger te maken. De aandeelhouders die niet aanwezig kunnen zijn op de vergadering, brengen hun stem uit met een stemformulier dat hen wordt toegestuurd via het Communicatiekanaal. Alle aandeelhouders die op de registratiedatum (zeven dagen vóór de algemene vergadering van aandeelhouders) aandelen in hun bezit hebben zijn stemgerechtigd. Alleen aandeelhouders die hun bank toestemming hebben gegeven hun adresgegevens door te geven aan het Communicatiekanaal kunnen gebruik maken van deze mogelijkheid om op afstand te stemmen.

Het stemmen op afstand en de publicatie van beloningsgegevens van de afzonderlijke leden van de Raad van Bestuur in het jaarverslag over 1999, zijn een voortzetting van het beleid dat is gericht op verdere verbetering de verantwoording en openheid jegens aandeelhouders. De invloed van aandeelhouders werd eerder vergroot door in 1998 onder meer over te gaan op het zogeheten gemitigeerde structuurregime voor de vennootschap. Hierdoor is het niet meer de Raad van Commissarissen maar de Algemene Vergadering van Aandeelhouders die de leden van de Raad van Bestuur benoemt, ontslaat en eveneens de jaarrekening vaststelt.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties