Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Rembrandt, Goya en Picasso in het Rembrandthuis

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Rembrandthuis



Persberichten
Tentoonstelling Rembrandt, Goya & Picasso.
Het grafische geheugen

Korte inhoud
Van 15 april t/m 16 juli 2000 spelen Rembrandt, Goya en Picasso de hoofdrol in Museum het Rembrandthuis. Het is de eerste keer dat de prenten van de grootste grafische kunstenaars ter wereld naast elkaar worden getoond. De tentoonstelling Rembrandt, Goya & Picasso laat zien hoe Goya en Picasso naar het werk van Rembrandt keken en hoe zij zijn artistieke vindingrijkheid, motieven en technieken hebben toegepast in hun eigen werk. Aan de hand van combinaties met het werk van Rembrandt kan het publiek kijken en vergelijken. De expositie was eerder te zien in Madrid en Valencia en zal hierna nog doorreizen naar het Goya Museum in Zaragoza.

Omvang en opzet tentoonstelling
Ruim honderd prenten laten zien, hoe Francisco de Goya (1746-1828) en Pablo Picasso (1881-1973) het werk van Rembrandt gebruikten om tot grotere artistieke prestaties te komen. De tentoonstelling beperkt zich tot de onderlinge relaties in de prentkunst, maar de invloed van Rembrandt is ook zichtbaar in schilderijen en tekeningen van Goya en Picasso. Rembrandt, Goya en Picasso zijn niet alleen schilders van wereldformaat, maar ook ware meesters in de prentkunst. Alhoewel de onderwerpen van de drie hemelsbreed verschillen, hebben ze hun expressieve kracht en een rijke schakering van menselijke emoties met elkaar gemeen. Ook het experimenteren met vernieuwende etstechnieken verbindt deze kunstenaars.

De tentoonstelling is opgedeeld in 37 secties. Daarvan zijn er 23 gewijd aan de relatie Rembrandt-Goya en 14 aan Rembrandt-Picasso. Deze wijze van presenteren stelt de bezoeker in staat aan elkaar verwante voorstellingen te vergelijken en zelf vast te stellen, hoe zaken zoals compositie, personages, etstechniek of het gebruik van licht en schaduw uit het werk van Rembrandt terugkomen in dat van Goya of Picasso.

Goya & Rembrandt
Goya heeft ooit gezegd dat hij maar drie leermeesters had: de natuur, Velázquez en Rembrandt. Goya kende Rembrandt vooral via zijn prenten, waarvan hij zelf tien exemplaren bezat en er via enkele particuliere collecties kennis van kon nemen. In Madrid was toen slechts één schilderij van Rembrandt voorhanden, Artemisia, dat onlangs nog in het Rembrandthuis te zien was.
In de tentoonstelling is te zien dat Goya vooral geïnteresseerd was in de formele aspecten van Rembrandts prenten: zijn composities, licht-donker effecten, stofuitdrukking en etstechniek. Door de werkwijze van Rembrandt te bestuderen leerde Goya onder meer hoe ingewikkelde onderwerpen in heldere composities kunnen worden omgezet en hoe het gebruik van licht en schaduw de dramatiek kan verhogen en de uitbeelding krachtiger kan maken. Goya paste deze door Rembrandt verworven kennis ook toe om de maatschappelijke tegenstellingen in het 18de-eeuwse Spanje te vertalen naar zijn prenten. Een fraai voorbeeld hiervan is Duendecitos (kobolden) uit de serie Los Caprichos, een ets met aquatint van Goya uit 1799. De enorme, vraatzuchtige handen van de monsters doen denken aan de sterk vergrote handen van de zonen van Jacob in Jozefs mantel aan Jacob getoond, een ets van Rembrandt uit 1633. Hiermee accentueert Rembrandt het drama van de vader die door zijn zonen op monsterlijke wijze wordt bejegend.
Picasso & Rembrandt
Picasso had het werk van Rembrandt veelvuldig onder ogen gehad. Picasso had vele inspiratiebronnen, maar Rembrandt is zonder twijfel zijn grootste voorbeeld geweest. In 1934 maakte Picasso zijn eerste op Rembrandt geïnspireerde werk. Ook in de daarop volgende jaren nam hij Rembrandt bij herhaling als vertrekpunt, maar pas de laatste zeven jaar van zijn leven hield Picasso zich echt intensief met Rembrandt bezig. Picasso ontleedde het werk van Rembrandt grondig, gebruikte de rembrandteske beeldtaal en maakte er een eigen interpretatie van. Hij leerde bovendien van Rembrandt dat de koperen etsplaten opnieuw konden worden bewerkt en veranderd en dat kwaliteit niet afhankelijk was van de grootte van een prent.

Picasso's ontleningen aan Rembrandt zijn directer dan die van Goya, maar het zijn nooit letterlijke kopieën. Een mooi voorbeeld van doelbewust gebruik van Rembrandts kunst is diens zelfportret met Saskia uit 1636. Dit portret was voor Picasso de basis voor zijn Artista y su modelo (Rembrandt y Saskia) uit 1968. Rembrandt was soms een soort alter ego voor Picasso. Hij beweerde regelmatig dat iedere schilder creëert alsof hij Rembrandt is ("Cada pintor cree que es Rembrandt"). Picasso zelf laat dat vooral zien in zijn prenten uit de vroege dertiger jaren en de eind zestiger, begin zeventiger jaren. Een voorbeeld hiervan is Jozef en de vrouw van Potifar uit 1962 naar de gelijknamige ets van Rembrandt uit 1634. Picasso's devies luidde: "Slechte kunstenaars kopiëren, goede stelen".

Persconferentie
De persconferentie en voorbezichtiging vinden plaats op donderdag 13 april om 11.00 uur. U kunt zich hiervoor aanmelden door het terugfaxen van het aanmeldformulier.

Symposium
In samenwerking met het Instituto Cervantes organiseert het Rembrandthuis op donderdag 18 mei vanaf 17.30 uur een symposium over de relatie tussen Goya en Picasso met Rembrandt. Dr Isadora Rose de Viejo, samenstelster van de Goya-prenten van de tentoonstelling, zal de invloed van Rembrandt op Goya belichten. Picasso-kenner Prof. dr Evert van Uitert, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, neemt de relatie tussen Picasso en Rembrandt voor zijn rekening. Het symposiom vindt plaats in het Auditorium van het Rembrandthuis. Aanmelden kan telefonisch bij mevrouw I. Muñoz van het Instituto Cervantes, tel. 030-2334261.

Sponsors
De tentoonstelling kwam tot stand in bijzondere samenwerking met de Spaanse ambassade en het Spaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken, Directoraat Generaal voor Culturele betrekkingen. Overige sponsors zijn Het Sherry Instituut van Spanje, Iberia, Van Nieuwpoort Makelaars O.G., Kunst & Meer Waarde en de Mondriaan Stichting.
Catalogus
Er verschijnt een geïllustreerde Engelstalige publicatie bij de tentoonstelling. Ca. 150 pag. Verkoopprijs ƒ 39,95.
Rondleidingen
Reserveringen minimaal 14 dagen vantevoren bij het Secretariaat. Maximaal 15 personen per gids. Prijs ƒ 75,= per gids plus entree.
Kinderprogramma
Voor het basisonderwijs is er een speurtocht, voor het voortgezet onderwijs een educatief programma. Meer informatie bij Aernout Hagen, tel. 020-5200400.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie