Ook kansrijke werklozen bouwen afstand tot arbeidsmarkt op

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000
Centraal Planbureau

Onderwerp: persbericht
Nummer: 10
Datum: 13 april 2000
Inlichtingen bij: Michiel van Leuvenstijn (tel: 070-3383488), Pierre Koning (tel: 070-3383489), of bij Dick Morks (tel: 070-3383410).
Ook 'kansrijke' werklozen bouwen snel afstand tot arbeidsmarkt op

Sinds enkele jaren worden werkloze cliënten die zich inschrijven bij de arbeidsbureau's, ingedeeld in vier 'fasen', al naargelang de mate waarin zij bemiddelbaar worden geacht. De achterliggende gedachte hierbij is dat tijdig beleidsinstrumenten kunnen worden ingezet voor werklozen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, terwijl kansrijkere werklozen op eigen kracht op zoek naar werk kunnen gaan. De opzet van deze 'fasering' - meer algemeen aangeduid als profiling - is evident: inzet van instrumenten voor hen die dat het meest nodig hebben. Toch is aan deze aanpak ook een belangrijk risico verbonden. Zo blijkt dat ook 'kansrijke' werklozen na verloop van tijd hun kansen op de arbeidsmarkt snel zien afnemen. Voor hen kan aanvullend beleid nodig zijn, bijvoorbeeld door alle werklozen na een periode van ongeveer zes maanden intensiever te begeleiden. Ook zou gedacht kunnen worden aan hernieuwde profiling ('herfasering').

Dit concluderen Michiel van Leuvensteijn en Pierre Koning in het recent gepubliceerde CPB Onderzoeksmemorandum no 163, Duration Dependence in Unemployment Insurance and Social Assistance: Consequences of Profiling for the Unemployed.

De auteurs baseren hun uitkomsten op empirisch onderzoek, waarin gebruik is gemaakt van individuele administratieve gegevens van WW-ers en bijstandsontvangers over de periode van 1989 tot en met 1996. Voor beide groepen blijkt dat de kans op het vinden van een baan sterk afneemt naarmate de werkloosheid langer duurt. Deels komt dit doordat de vanaf het begin af aan 'kansarme' werklozen na verloop van tijd overblijven. Profiling kan ertoe bijdragen dat deze groep snel geholpen wordt. Daarnaast kunnen werklozen gedemotiveerd raken en/of hun vaardigheden verliezen naarmate zij langer op zoek zijn naar een baan. Uit de gegevens blijkt dat dit effect erg belangrijk is, want na een periode van een half jaar blijkt dat ook veel 'kansrijke' werklozen een grote afstand tot de arbeidsmarkt opbouwen. Het is daarom riskant om instrumenten eenzijdig in te zetten op werklozen die op het moment van instroom kansarm zijn.

De publicatie, Duration Dependence in Unemployment Insurance and Social Assistance: Consequences of Profiling for the Unemployed, ISBN 90 5833 038 9, is te bestellen bij:

Hageman Verpakkers
2700 AG Zoetermeer
Fax: 079 - 347 00 45

Prijs: f20,-

Tevens is de gehele publicatie (gratis) beschikbaar als PDF-file.