Brief EZ inzake sponsoring door energiebedrijven

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Brief EZ inzake sponsoring door energiebedrijven
Gemaakt: 26-4-2000 tijd: 11:

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 13 april 2000

Onderwerp:

Sponsoring door energiebedrijven

Bij brief van 15 maart jl. heeft de vaste Commissie voor Economische Zaken mij gevraagd hoe ik sta tegenover het opstellen van een gedragscode voor sponsoring door energiebedrijven. Hierover bericht ik u het volgende.

Het toezicht op de elektriciteitsbedrijven is geregeld in de Elektriciteitswet 1998. Om te voorkomen dat de bedrijven misbruik maken van hun monopoliepositie door afwenteling van kosten op hun afnemers zien de Minister van Economische Zaken en de directeur van de Dienst uitvoering en toezicht elektriciteitswet (DTe) toe op de tarieven voor levering aan beschermde afnemers en de tarieven voor toegang tot de elektriciteitsnetwerken. Hierbij is gekozen voor een filosofie van outputsturing waarbij de tarieven worden vastgesteld inclusief een efficiencykorting. De rijksoverheid heeft geen bemoeienis met de interne bedrijfsvoering van de energiebedrijven. Ik ben hierop ingegaan bij mijn beantwoording van vragen van de leden Leers en Van de Akker over de sponsoring van de voetbalclub Vitesse door energiebedrijf NUON.

De elektriciteitstarieven voor het jaar 2000 zijn gemiddeld 2% lager vastgesteld dan de tarieven voor 1999. DTe heeft aangekondigd te verwachten dat de tarieven de komende jaren substantieel verder kunnen dalen. Eventuele financiële risico's die bedrijven zoals NUON aangaan kunnen vanwege het tarieftoezicht niet worden afgewenteld op beschermde afnemers.

Ik ga er van uit dat het voorstel een gedragscode voor sponsoring door energiebedrijven op te stellen tot doel heeft kleinverbruikers te beschermen tegen kostenafwentelingen door energiebedrijven. Ik ben van mening dat met het tarieftoezicht van de Elektriciteitswet 1998 de bescherming van de kleinverbruiker tegen kostenafwentelingen uitstekend is geregeld en zie dan ook als zodanig geen rol voor de overheid om het opstellen van een gedragscode over sponsoring door energiebedrijven te initiëren.

(w.g.) A. Jorritsma-Lebbink

Minister van Economische Zaken