Netwerken UPC, Casema en Essent aan elkaar gekoppeld

UPC Nederland

Nu volwaardig alternatief voor KPN-net

Netwerken UPC Nederland, Casema en Essent Kabelcom aan elkaar gekoppeld

Amsterdam/Delft/Groningen, 13 april 2000 - De netwerken van de drie grootste kabelbedrijven in Nederland zijn aan elkaar gekoppeld. Dit betekent dat UPC Nederland, Essent Kabelcom (CasTel en Palet Kabelcom samen) en Casema het afwikkelen van de vaste telecommunicatiediensten tussen hun klanten in principe buiten KPN om regelen. Er wordt nu gewerkt aan een verdere invulling van de samenwerking. Dit zal niet alleen resulteren in nieuwe telecom- en datadiensten, het zal ook een gunstige invloed hebben op de tarieven voor de klant.

UPC Nederland, Essent Kabelcom en Casema kunnen door deze koppeling circa 80 procent van de Nederlandse kabelgebruikers bedienen. Door de grote aansluitdichtheid van de gekoppelde kabelnetwerken kan volgens de drie bedrijven gesproken worden over de vorming van een alternatieve infrastructuur en van een belangrijke stap naar meer concurrentie tussen de kabeltelefonie-netwerken en KPN.

De directeuren van de drie kabelmaatschappijen hebben toezichthouder OPTA in een gezamenlijke brief ingelicht over de koppeling van de netwerken. Vorig jaar september was OPTA al op de hoogte gebracht van deze intentie tot interconnectie. Bij de vaststelling eind 1999 van het tariefplafond voor de telefoontarieven van KPN 1999-2002 had OPTA al rekening gehouden met deze intentieverklaring.