AMD maakt resultaten over eerste kwartaal 2000 bekend

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000
AMD MAAKT RESULTATEN OVER EERSTE KWARTAAL 2000 BEKEND

Record-verkopen stuwen de winst op tot ruim $189 miljoen, dat is $1,15 per aandeel

Sunnyvale, Californie (Verenigde Staten), 13 april 2000 - AMD maakte in het financieel verslag over het kwartaal dat eindigde op 2 april 2000, melding van een record-omzet, van ruim $1,092 miljard en een record-winst van ruim $189,3 miljoen. Per verwaterd aandeel kwam de winst op $1,15.

De sterke groei deed zich voor bij alle productgroepen: de Computation Products Group, de Memory Group en de Communications Group. De omzet was
13% hoger dan in het voorafgaande kwartaal (dat eindigde op 26 december
1999) en 73% hoger dan in het overeenkomstige verslagkwartaal van 1999. In het laatste kwartaal van het fiscale jaar 1999 bedroeg de omzet van AMD $968,7 miljoen en een nettowinst van $65,1 miljoen, dat was $0,43 per verwaterd aandeel. In het eerste kwartaal van 1999 behaalde AMD een omzet van $631,6 miljoen en boekte de onderneming een nettoverlies van $128,4 miljoen of $0,88 per aandeel.

"AMD had het beste kwartaalresultaat uit haar geschiedenis", zei William J. Sanders III, president-directeur van AMD. "Geleid door de goede verkoopcijfers van onze PC-processoren en Flash-geheugens, stegen de omzetcijfers van AMD's drie productgroepen met meer dan 13% ten opzichte van het vorige kwartaal en met meer dan 83% vergeleken met de overeenkomstige verslagperiode in 1999.
Het aantal verkochte AMD Athlon-processoren nam met 50% toe tot 1,2 miljoen stuks. In omzet was dit 14% meer dan het voorafgaande kwartaal en 65% meer dan in het eerste kwartaal van 1999. De totale verkoop in aantallen van AMD Athlon- en AMD-K6-processoren bereikte een nieuw record met bijna 6,5 miljoen stuks. De toegenomen belangstelling voor krachtiger processoren weerspiegelde zich in de verkoopcijfers van onze producten, die de grootste keus bieden in wat de industrie aan high-performance-oplossingen te bieden heeft. De omzet van de AMD Athlon processors overtrof daarbij die van de AMD-K6-modellen."

Tijdens het verslagkwartaal introduceerde AMD de eerste 1GHz PC-processor op de markt alsook de 850MHz, 900MHz en 950MHz versies van de AMD Athlon. Bovendien bracht AMD testversies uit van twee nieuwe AMD Athlon-processoren, die een geintegreerde Level2-cache bevatten. De eerste uitvoering, met de codenaam Thunderbird, is bestemd voor het topsegment van de PC-markt. De tweede uitvoering, codenaam Spitfire, is bedoeld voor de populaire prijsklassen. Beide producten zullen naar verwachting later in dit kwartaal op de markt gebracht worden.
AMD is tevens begonnen met de uitlevering van 550MHz AMD-K6-2-processoren, bestemd voor het lagere prijssegment van de desktop-PC-markt, en van een
500MHz AMD-K6-2-processor voor mobiele computers.
De vraag naar Flash memory-IC's blijft aanhouden; dit zorgde samen met buitengewone operationele successen voor een record-omzet van de Memory Group: $327 miljoen, een verbetering van 19% in vergelijking met het voorafgaande kwartaal en van 150% ten opzichte van het vergelijkbare kwartaal in 1999. Gedurende het verslagkwartaal sloot AMD meerjarencontracten af met Alcatel en Cisco Systems voor de levering van Flash-geheugens. AMD verwacht dat de behoefte aan deze IC's dit jaar en tot in 2001 groter zal zijn dan het aanbod.

De omzet van de Communications Group nam in het verslagkwartaal met 7% toe ten opzichte van het onmiddellijk daaraan voorafgaande kwartaal en met 59% vergeleken met het eerste kwartaal van 1999. Met name de IC's voor telecommunicatieschakelingen en voor de fysieke laag van Ethernet-oplossingen waren zeer gevraagd.

Sanders concludeerde: "Met een ruimere productkeuze dan ooit in de geschiedenis van ons bedrijf verwachten wij een blijvende, zij het wat meer gematigde groei. De verkoopcijfers van de AMD Athlon zullen waarschijnlijk tot circa 1,8 miljoen stuks toenemen. Maar ook in onze andere productgroepen verwachten wij groeipercentages van twee cijfers."

De halfgeleiderindustrie-associatie voorspelt over het jaar 2000 een wereldwijde marktgroei van 20% tot 25%. AMD zal daar ver bovenuit komen en over het hele jaar een omzetgroei behalen van meer dan 50%.

AMD Teleconferentie
AMD heeft een audioverslag van de telefonische persconferentie over de financiele resultaten beschikbaar op de websites: www.amd.com en www.streetfusion.com. De webcast blijft tot 26 april op de site staan.
Voorbehoud
Uitlatingen in dit bericht die verwijzen naar de toekomst, zijn gedaan onder normaal voorbehoud van onverwachte gebeurtenissen of onvoorziene ontwikkelingen.

AMD
AMD is een van de grootste leveranciers ter wereld van IC's voor computers, netwerk- en communicatie-apparatuur. Het bedrijf vervaardigt processoren, flash-geheugens en andere geintegreerde schakelingen. De onderneming is in
1969 gesticht en heeft haar hoofdvestiging in Sunnyvale, Californie (VS). De omzet van AMD bedroeg in 1999 $2,9 miljard.

Internet
Bezoek voor persberichten en andere informatie over AMD de website www.amd.com.

Voor de redactie:
PBA Benelux, Anne Breimer of Jaap de Wit, tel: (+31) 70 - 358 93 78 of email: Anne@berg-kleijn.nl