Polynorm positief over 2000: toename omzet verwacht

Polynorm

13 apr 2000

Polynorm positief over 2000

Toename van omzet en resultaat verwacht

Polynorm maakt in haar jaarverslag bekend positief te zijn over de vooruitzichten voor 2000. De onderneming zal met name kunnen profiteren van de verder toenemende uitbesteding in de automobielindustrie. Polynorm verwacht in 2000 een toename van omzet en nettoresultaat. Eerder heeft de directie van Polynorm al de doelstelling uitgesproken dat de omzet op lange termijn gemiddeld met 30% per jaar moet stijgen.

Ontwikkeling Automobielindustrie
De groei van de wereldeconomie zal in het jaar 2000 naar verwachting hoger zijn dan in 1999. Dat heeft een gunstige uitwerking op de automobielindustrie, waarvan Polynorm in toenemende mate afhankelijk is. De produktie van automobielen zal volgens recente externe prognoses nog licht toenemen ten opzichte van het huidige hoge niveau, zowel in Europa als in de Verenigde Staten.
Een lichte daling van de produktie in Duitsland wordt gecompenseerd door een toename in Frankrijk en Engeland.
In Brazilië wordt in de komende paar jaar een fors herstel van de autoproduktie verwacht.

Toenemende uitbesteding
Belangrijker dan de groei van de produktie van auto's is voor Polynorm de opnieuw toenemende uitbesteding van carrosseriedelen. Op grond van de huidige en verwachte orderportefeuille zal de omzet van de Automotive-divisie verder toenemen, zowel in Europa als in de USA. Door produktiviteitsstijging kan de grotere omzet zonder fysieke capaciteitstoename gerealiseerd worden. Overigens moet wel rekening gehouden worden met stijgende staalprijzen. De omzet van de Plastics-divisie zal naar verwachting groeien.
Bouw- en installatieproducten
Op grond van het in gang gezette herstelplan van Polynorm Bruynzeel wordt gerekend op een groei van de omzet van de divisie Bouwprodukten. De Duitse bouw vertoont tekenen van herstel hetgeen een positieve invloed heeft op de omzetontwikkeling van de Duitse vestiging van deze divisie.
De omzet van de divisie Installatieprodukten zal naar verwachting in een nauwelijks groeiende markt wat toenemen.
Vooruitzichten voor 2000
In het kader van "Focus Automotive" worden ook in het jaar 2000 belangrijke extra kosten gemaakt ten behoeve van de expansie van de automotive-activiteiten. Deze kosten hebben betrekking op zowel omvangrijke investeringsprojecten, waarvan de realisatie in de komende jaren plaatsvindt, als acquisitie-activiteiten. In het jaar 2000 worden zowel acquisities als desinvesteringen verwacht, waardoor de feitelijke omzet- en resultaatontwikkeling moeilijk voorspelbaar zijn.
Per saldo wordt uitgegaan van een toename van omzet en nettoresultaat. De investeringen in materiële vaste activa zullen op een hoger niveau liggen dan in 1999.
Mede op grond van de strategie "Focus Automotive" heeft de Polynorm Groep vertrouwen in een positieve en uitdagende langetermijnontwikkeling.

Directie Polynorm N.V.
Bunschoten, 13 april 2000