Bedrijfsleven: Ruimtelijk beleid Zuid-Nederland voorbeeldig

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000
Vereniging VNO-NCW

Leden

Bedrijfsleven: project ruimtelijk beleid Zuid-Nederland voorbeeld

Den Haag, 13 april 2000 - Een door alle partijen* gedragen oplossing voor het samengaan van de groei van het goederenvervoer, de noodzakelijke uitbreiding van bedrijfsterreinen en verbetering van kwaliteit van natuur en milieu. Een uitstekend voorbeeld van hoe ruimtelijke ordening op duurzame wijze en vanonder op vorm kan krijgen.

Dat zeggen vijf organisaties uit het bedrijfsleven - VNO-NCW, AVBB, EVO, Transport en Logistiek Nederland en LWV - in een reactie op het Project Incodelta, de ruimtelijke inrichting van een corridor van Rotterdam via Breda en Eindhoven naar Venlo. Het eindrapport 'Komen tot slimme stromen' wordt op 13 april door de voorzitter van Incodelta, burgemeester Stekelenburg van Tilburg, aangeboden aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat.

De vijf organisaties uit het bedrijfsleven vinden dat de gekozen benadering ook elders in Nederland kan worden toegepast. Het is voor het eerst dat het 'corridorconcept' handen en voeten krijgt. In het plan zijn samenhangende oplossingen ontwikkeld op het gebied van transport en logistiek, milieu, realisatie van bedrijfsterreinen en natuurontwikkeling. Deze aanpak zal er toe leiden dat vertragingen in de voorbereidingsprocedures en de uitvoering, bijvoorbeeld door het indienen van allerlei bezwaarschriften, grotendeels worden voorkomen.

Het corridorconcept in Incodelta gaat niet uit van lintbebouwing langs de hoofdtransportassen. Centraal in het plan staat de concentratie van het goederenvervoer in hoofdstromen. De invulling van bedrijfsterreinen is zodanig, dat dit mogelijk wordt. Bedrijven die er afhankelijk van zijn, breiden uit in en rond steden. Enkele grotere nieuwe logistieke complexen worden op enige afstand van de steden gebouwd. Zo is bundeling van goederenvervoer mogelijk, waardoor versnippering van de ruimte juist wordt tegengegaan.

Het plan sluit aan op de uitgangspunten die door het Rijk worden gehanteerd bij het opstellen van het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan en de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening.

*Dit is een gezamenlijk persbericht van de Vereniging VNO-NCW, Algemeen Verbond Bouwbedrijf, EVO, Transport en Logistiek Nederland en de Limburgse Werkgeversvereniging

Voor meer informatie:
Coen Sleddering (Algemeen Verbond Bouwbedrijf): 070 3286 229
Roelf van der Kooij (Vereniging VNO-NCW): 070 349 01 67 of 06 51 28 45 88 Herman Vos (EVO):