Adobe en Metastream partners in e-commerce 3D technologie

Datum nieuwsfeit: 13-04-2000
Adobe en Metastream partners in e-commerce
Technologie voor het ontwikkelen en aanbieden van virtuele producten op het Web

Amsterdam, 13 april 2000 - Adobe Systems Incorporated (Nasdaq: ADBE) en Metastream Corporation maakten vandaag bekend dat zij strategisch zullen gaan samenwerken op het gebied van e-commerce. Beide firma's hebben een intentieverklaring ondertekend die Adobe toegang geeft tot de technologieën van Metastream voor het ontwikkelen en toepassen van interactieve 3D-content op websites voor e-commerce. Deze technologieën vormen een goede aanvulling op de Adobe-producten voor het maken van interactieve en aansprekende Websites.

"Drukbezochte e-commerce-sites maken gebruik van visueel dynamische content om met succes producten en diensten aan de man te brengen. Door een strategische samenwerking met Metastream aan te gaan, demonstreert Adobe dat het haar klanten tools wil aanbieden die tot de meest geavanceerde op hun gebied behoren. Tools waarmee zij de meest fascinerende en interactieve content kunnen ontwikkelen en presenteren die op het Web maar denkbaar is", aldus Bruce Chizen, executive vice president of worldwide products and marketing, Adobe Systems.

3D wordt - zeker bij websurfen - een steeds essentiëler onderdeel van de web-beleving op websites voor het grote publiek en in commerciële sfeer. Om de creatieve professional de stap naar de wereld van 3D te helpen maken, krijgt Adobe de beschikking over Canoma(tm) van MetaCreations. Dit product kan 3D-modellen van foto's maken en de hieruit resulterende bestanden op het Web plaatsen. Verder zal Adobe voor al haar programma's, zoals Adobe® Photoshop®, Adobe GoLive(tm), Adobe Illustrator®, Adobe LiveMotion(tm), Adobe InDesign(tm), Adobe Premiere(tm) en Adobe After Effects®, het Metastream(tm)-formaat (MTS) gaan ondersteunen. Adobe blijft investeren in de 3D-markt en gaat ook het komende jaar door met het inbouwen van
3D-mogelijkheden in haar belangrijkste web-producten.
"De synergie tussen de visie en de technologie van beide firma's is duidelijk; klanten de beste tools bieden die er zijn waarmee zij commercie en winkelen op het Web tot een heel nieuwe virtuele beleving kunnen maken", aldus Bob Rice, president-directeur van Metastream Corporation. "Met Metastream 3 kunnen we Adobe-klanten een samenhangende context bieden voor de presentatie van de resultaten van alle Adobe-producten op het Web."

Metastream 3 (MTS3) is het nieuwe e-commerce-systeem voor het visualiseren en beheren van productmerken. Een onderdeel van dit systeem is het Metastream 3D-bestandsformaat, een belangrijk bestandsformaat voor het snel distribueren en weergeven van 'stromende' 3D-objecten en andere soorten media via het Internet.

MTS3 maakt natuurgetrouwe driedimensionale beelden mogelijk die het online shoppen laten lijken op winkelen in een gewone winkel, maar dan met het gemak en de controle die alleen via het Internet mogelijk is. MTS3 biedt geavanceerde mogelijkheden tot animatie en interactie die gebruikers in staat stellen een product als het ware "op te pakken", van alle kanten te bekijken en zelfs te proberen wat het kan of doet. Het kijkgedrag van gebruikers wordt daarbij geregistreerd en levert het bedrijf allerlei nuttige marketing- en verkoopinformatie op. De prestaties van MTS3 zijn niet afhankelijk van de verbindingssnelheid en de verwerkingscapaciteit van de computer.
Verscheidene internationale websites voor e-commerce maken reeds gebruik van Metastream 2.0 om hun site een driedimensionaal aspect te geven en zo hun online verkopen te stimuleren. Daaronder zijn Websites van Sony, JCrew, Warner Brothers Online Store, CBS, Styleclick.com, Autobytel.com Inc, Lego Mindstorms en de NASA.

Over Metastream Corporation
Metastream Corporation is de grootste producent van oplossingen en diensten voor het visualiseren en interactief etaleren van producten op het Internet. Metastream houdt zich bezig met het ontwikkelen en in licentie verkopen van Metastream-technologieën voor e-commerce en levert een breed scala van professionele diensten voor het implementeren van dergelijke 3D-oplossingen. Metastream tracht deze oplossingen breder ingang te doen vinden door strategische allianties met toonaangevende producenten van interactieve media en webinformatie, ISP's en makers van grafische software aan te gaan. Metastream is voor 80 procent eigendom van MetaCreations (Nasdaq: MCRE) en voor 20 procent van Computer Associates International, Inc. (NYSE: CA). Het hoofdkantoor van MetaStream bevindt zich in New York. Meer informatie over Metastream is te vinden op www.metastream.com.

Over Adobe
Adobe Systems is opgericht in 1982 en is een vooraanstaand leverancier van software voor grafisch ontwerp, de uitgeverij en afbeeldingen voor het WWW en voor de drukkerij en de op één na grootste producent van software voor de PC ter wereld met een jaarlijkse omzet die de 1 miljard dollar nadert. De onderneming produceert met prijzen onderscheiden software-applicaties voor het WWW en voor grafische ontwerpers, professionele uitgevers, organisaties die intensief gebruik maken van documentenintensieve organisaties, zakelijke gebruikers en consumenten. Adobe's producten bieden klanten de mogelijkheden visueel rijk uitgevoerde beelden en documenten te creëren, te publiceren en af te leveren verspreid over alle soorten printers en elektronische media. Meer informatie en de volledige versies van deze persberichten zijn beschikbaar via Adobe's websites www.adobe.nl en www.adobe.be.
Voor publicatie kunt u de volgende gegevens opnemen: Adobe Systems Benelux
Tel: +31 (0)20 65 11 200

© 2000 Adobe Systems Incorporated. Adobe, the Adobe logo, Illustrator, GoLive, Photoshop, LiveMotion, InDesign and PageMaker are trademarks of Adobe Systems Incorporated. All other trademarks are the property of their respective owners.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Evelien van Waveren
Account Executive