Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

DaimlerChrysler biedt als eerste brandstofcelbus aan

Datum nieuwsfeit: 14-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

DaimlerChrysler biedt als eerste producent brandstofcelbus aan

14-4-00.
DaimlerChrysler is de eerste autofabrikant die op beperkte schaal autobussen voorzien van brandstofceltechniek introduceert. De planning is om 20 tot 30 Citaro autobussen, voorzien van deze techniek, wereldwijd in te zetten. De eerste bussen zijn eind 2002 gereed. Ze worden ingezet in het normale verkeer voor een periode van 2 jaar. De vervoersbedrijven die deze bussen inzetten gaan op deze manier ervaring opbouwen met deze nieuwe techniek.

Volgens Dr. Ferdinand Panik, verantwoordelijk voor het brandstofcelproject bij DaimlerChrysler, is het van groot belang de dialoog met de klant aan te gaan. Hierdoor raakt de klant bekend met de techniek en zal hij sneller de voordelen erkennen.

EvoBus, een volledige dochter van DaimlerChrysler, levert de Mercedes-Benz Citaro bus voor een prijs van 1.25 miljoen Euro. Deze prijs is inclusief intensieve onder-steuning en onderhoud voor de periode van 2 jaar.

De brandstofcel wordt op dit moment gezien als hét alternatief (met het grootste potentieel) voor de verbrandingsmotor. Met een lage of nul emissie, lage geluids-productie en hoge rendement levert de brandstofcel een grote bijdrage aan duurzame mobiliteit. DaimlerCrysler voert testen uit met methanol, waterstof en benzine als brandstof voor de brandstofcel en is tevens de eerste autofabrikant die deze techniek kan aanbieden. Waterstof is erg geschikt voor de inzet bij openbaar-vervoer systemen in verband met het gebruik van een centraal brandstofdepot.

De brandstofcellen leveren een vermogen van 250 kW. De waterstoftanks zijn ge-plaatst op het dak van de bus. De electromotor en transmissie zijn achterin geplaatst. De bus, met een capaciteit van 70 personen, heeft een actieradius van maximaal 300 km bij een topsnelheid van 80 km/u.

De Mercedes-Benz Citaro brandstofcelbus is bijzonder geschikt voor inzet in de stad. In Nederland heeft het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam (GVB) interesse getoond in dit unieke project.


reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie