Libertel brengt Europese GPRS roaming verbinding tot stand

LIBERTEL

www.libertel.nl

Libertel brengt 1e Europese GPRS roaming verbinding tot stand

Maastricht, 14 april 2000 - Libertel heeft deze week, in samenwerking met Vodafone UK en Ericsson, de eerste Europese roaming verbinding via GPRS tot stand gebracht. Met deze verbinding heeft Libertel voor haar gebruikers een grote stap gezet in de ontwikkeling van internationale op GPRS technologie gebaseerde diensten. Met GPRS roaming komt Libertel tegemoet aan de vraag van klanten om waar ook ter wereld toegang te krijgen tot het eigen bedrijfsnetwerk, e-mail, maar ook tot internet en een breed scala aan
informatiediensten.

De test, die plaatsvond in Eindhoven, tussen de GPRS-netwerken van Libertel in Nederland en Vodafone in het Verenigd Koninkrijk, toonde aan dat Nederlandse GPRS-gebruikers vanuit het buitenland toegang kunnen krijgen tot diensten die ze ook in eigen land tot hun beschikking hebben.

Door met een Nederlandse mobiele GPRS-telefoon te roamen op het Vodafone-netwerk in het Verenigd Koninkrijk kon men gedurende de test gebruik maken van o.a. WAP-diensten van Libertel. Daar tegenover stond dat Vodafone gebruikers via roaming op het Libertel-netwerk gebruik konden maken van WAP-diensten van Vodafone Interactive. Met WAP diensten hebben
klanten met hun mobiele telefoon toegang tot bijvoorbeeld internetdiensten, e-mail en nieuws-, weer- en sportberichten.
Hoge transmissiesnelheden
Met GPRS worden datatransmissiesnelheden bereikt die aanvankelijk vijf maal hoger liggen dan nu met een normale GSM-verbinding het geval is. Uiteindelijk zal deze snelheid zelfs ruim hoger komen te liggen dan de huidige transmissiesnelheid van ISDN.

Continue verbinding
GPRS maakt gebruik van packet switching. Naast het vergroten van de datatransmissie-snelheden biedt dit de mobiele GPRS gebruikers de mogelijkheid om op afstand continu in directe verbinding te staan met informatiediensten en datanetwerken. Hierdoor kan informatie direct verstuurd en ontvangen worden zonder de kosten van een continue verbinding en zonder dat de gebruiker steeds opnieuw de verbinding hoeft op te zetten.

Libertel en Vodafone zijn in samenwerking met Ericsson eind 1999 gestart met de realisatie van het Libertel GPRS project. Doel van het project is om gezamenlijk nieuwe toepassingen en diensten te ontwikkelen op basis van de GPRS-technologie. Libertel zal gedurende het jaar 2000 verder werken aan de ontwikkeling van GPRS-diensten. Verwacht wordt dat aan het einde van dit
jaar de klanten gebruik kunnen maken van GPRS-diensten.
Profiel Libertel N.V.
Libertel N.V., gevestigd in Maastricht, is de op één na grootste aanbieder van mobiele telefoondiensten in Nederland. Libertel is voor 70% eigendom van de wereldwijd opererende Vodafone/AirTouch groep. Libertel is sinds 15 juni 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van de AEX-Effectenbeurs.

Noot voor redacties