SBS en UPC kondigen lancering van thematische tv-kanalen aan

Datum nieuwsfeit: 14-04-2000

SBS BROADCASTING

SBS En UPC Kondigen Het Lanceren Van Thematische Kanalen Aan
Cannes, Frankrijk - United Pan-Europe Communications (Nasdaq: UPCOY: Amsterdamse Beurs (AEX): UPC) en SBS Broadcasting (Nasdaq: SBTV; AEX: SBSB) kondigden vandaag samen de eerste twee van vier geplande thematische kanalen aan, een op de jeugd georienteerd filmkanaal gericht op de jongere 18-34 leeftijdsgroep, en een Gouden Kanaal, een archief-thema kanaal dat een ruimere leeftijdsgroep aantrekt. De twee nieuwe 24-uur-kanalen zullen in het najaar van 2000 gelanceerd worden via de kabelmaatschappij van UPC in Nederland en zal ook aan andere kabelmaatschappijen aangeboden worden. De kanalen zullen dan vanaf het begin van 2001 ook snel uitgespreid worden naar UPC en andere kabelmaatschappijen in andere Europese landen. Twee bijkomende kanalen zullen binnenkort aangekondigd worden, waarvan een waarschijnlijk een shopping kanaal zal zijn.

De nieuwe kanalen werden gezamenlijk ontwikkeld door een inter-bedrijfs-werkgroep, voorgezeten door Simon Oakes, Directeur van UPCtv. De werkgroep, bestaande uit de programma directeurs van beide bedrijven en externe ervaren adviseurs, zoals Herb Granath, de oprichter van ESPN, onderzochten zorgvuldig verscheidene genres vooraleer zij de twee in kwestie uitkozen als de meest veelbelovende tot het aantrekken van een ruim publiek in de Europese markt.

Woordvoerder voor SBS, de Heer Sloan, zei: 'Dit is opnieuw een stap in de goede samenwerking tussen SBS en UPC, die volledig in overeenstemming is met onze in het verleden aangekondigde strategie dat bijkomende inkomstbronnen zouden ontwikkeld worden van abonnementsgeld en het Internet. Onze samenwerking is succesvol in het breken van het traditionele zero-som paradigma tussen de omroep organisatie en de kabelmaatschappij. Door het combineren van onze aanvullende krachten in programmering en distributie trekken wij grotere lagen van het publiek aan tot onze programma's. Onze nieuwe thematische kanalen zullen ook gebruikt worden als dynamische tussen-promotie middelen voor onze algemene en nieuwe media aangelegenheden, om ons in staat te stellen onze bestaande kanalen en programma's te verbeteren terwijl we aan een groter bereik werken.'

Mark Schneider, de Voorzitter en CEO van UPC voegt hieraan toe: 'Ik steun deze samenwerking voor thematische kanalen volledig. Het is opwindend en zeer bevredigend om te zien hoe onze beide bedrijven samenkomen om onze horizonuit te breiden en ons klaar te maken voor de toekomst van digitale multi-kanalen.'

De Heer Oakes merkt op: 'UPCtv heeft zich in het verleden al bewezen op het thematisch gebied, met de succesvolle ontwikkeling en het lanceren van een aantal programma ondernemingen met erkende bedrijven in de industrie, zoals Disney's Buena-Vista International, Sony Pictures Entertainment en Columbia-Tristar.
En er zijn nog een aantal projecten waaraan we nog aan het werken zijn. De geplande aanwinst van SBS vergroot in wezen onze controle op het allerbelangrijke gebied van inhoud creatie, en biedt ons de mogelijkheid om te speculeren met onze belangrijke distributie inkomsten met het oog op betere en meer winstgevende relaties met onze klanten.'

SBS is een Europees commercieel televisie en radio omroepbedrijf gevestigd in West en Centraal Europa. De landen waar SBS momenteel programma's uitzendt zijn o.a.: Zweden, Noorwegen, Denemarken, Belgie, Nederland, Hongarije, Zwitserland, Finland, Griekenland en Slovenie. SBS is tevens een opkomende tegenwoordigheid in verscheidene aspecten van Europese nieuwe media. SBS heeft eigendomsbelangen in een reeks van e-commerce activiteiten. Een gemeenschappelijke onderneming tussen SBS en Endemol, het voornaamste productiebedrijf in Nederland, ontwikkelt op het ogenblik @FUN, de eerste amusementspoort in Nederland en via vt4.net, SBS is de voornaamste leverancier van gratis Internet toegang in Belgie.

Het radiostation van SBS, KISS-FM genoemd, heeft het drukste Internet adres in Finland. HOT Italia, een gemeenschappelijke onderneming tussen HOT Europe, SBS en HSN zal het eerste direct uitgezonden thuis shopping kanaal in Italie lanceren in het najaar van 2000. UPCtv werkt samen met Kanalen zoals o.a. vijf Spaanse en Portugese kanalen, MTV (Polen), ATV (Oostenrijk), FOX Kids (Polen) en Tara TV, dat een gamma van programma's uitzendt in Ierland. UPCtv vormt ook een gemeenschappelijke onderneming met Buena Vista International en Sony Pictures Entertainment voor een Betaal-Filmkanaal in de Benelux en Extra Music, dat bestaat uit 80 Digitale Muziekkanalen. Daarenboven heeft UPC acht thematische kanalen gecreeerd, waaronder Film 1, Sport
1, Club (een kanaal voor vrouwen), Extreme (alleen extreme sporten), Reality TV, Avante (vertoont militaire programma's), Innergy (een gedachten/inspirerend kanaal) en Expo (een grafisch ontwerp service.) Met haar hoofdkantoren in Amsterdam gevestigd is UPC een van de meest innoverende breedband communicatie bedrijven in Europa en bezit en beheert de grootste pan-Europese groep van breedband communicatie netwerken. UPC voorziet kabeltelevisie, telefoon, hoge-snelheid Internet toegang en programma diensten in dertien landen in Europa alsook in Israel. Vanaf 31 maart 2000 doorkruisten de systemen van UPC op een gezamenlijke basis ongeveer 10,7 miljoen huizen met meer dan 6,9 miljoen basis kabelabonnees. Daarenboven opereerde UPC 226.700 residentiele telefoonlijnen en 19.500 bedrijfs-telefoonlijnen, alsook
130.100 residentiele Internet abonnees en 3.600 zaken internet abonnees. UPC is een geconsolideerd dochtermaatschappij van de in Denver gevestigde UnitedGlobalCom Inc. ('United') (Nasdaq: UCOMA) en Microsoft heeft ongeveer 7% aandelen in UPC. Aandelen van UPC worden verhandeld op de Amsterdamse Beurs ('UPC') en Nasdaq ('UPCOY').
Contact: Voor SBS Broadcasting: Investeerders - Chris Plunkett of Michael Smargiassi, allebei van Brainerd Communicators, Inc., +1-212-986-6667; of Pers - Jeff Pryor van Pryor & Associates, +1-818-382-2233; of Catriona Cockburn van Citigate Dewe Rogerson, +44-171-282-2924; of voor UPC: Henrietta Hirst, Director of Group Corporate Communications, +44-207-518-7996, fax: +44 207 518 7981, of mobile: +44-788-074-2375, (henrietta@upclondon.com); of Chris Smith, Managing Director Corporate Development, + 44-207-518-7988, (csmith@upclondon.com)/ (UPCOY SBTV UCOMA)

14 apr 00 08:45