Sun Microsystems boekt recordwinst over derde kwartaal

Datum nieuwsfeit: 14-04-2000
Sun Microsystems boekt recordwinst over derde kwartaal

Winst stijgt 49%, omzet groeit met 35%

Amersfoort, 14 april 2000 - Sun Microsystems, Inc. (NASDAQ: SUNW) maakt voor het derde kwartaal van haar boekjaar 2000 recordresultaten bekend. De omzet van dit kwartaal, dat op 26 maart 2000 sloot, bedroeg $ 4,005 miljard. Dat is een groei van 35 procent ten opzichte van dezelfde periode in boekjaar
1999. De nettowinst steeg met 49 procent naar $ 436,2 miljoen. De winst per aandeel bedroeg $ 0,26, een stijging van 44 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig boekjaar.
Bovengenoemde cijfers zijn exclusief de winst op de verkoop van aandelen in het boekjaar 2000 en kosten voor overnames in de boekjaren 1999 en 2000 en inkomstenbelasting.

In het derde kwartaal bedroegen de nettoinkomsten op bijzondere baten $
107,3 miljoen. Inclusief deze bijzondere baten bedroeg de nettowinst voor het derde kwartaal van het boekjaar 2000 $ 508,1 miljoen en de winst per aandeel $ 0,30.

Over de eerste negen maanden van het boekjaar rapporteert Sun een omzet van $ 10,704 miljard, een stijging van 29 procent in vergelijking tot dezelfde periode van het vorige boekjaar. De nettowinst bedroeg $ 1,065 miljard, 40 procent meer dan over de eerste negen maanden van het boekjaar 1999. Deze cijfers zijn exclusief de winsten op de verkoop van aandelen in 2000, acquisitiekosten voor beide boekjaren en inkomstenbelasting. Exclusief deze kosten, bedraagt de winst per aandeel over de periode op $ 0,63. Dit is een stijging van 34 procent ten opzichte van het boekjaar 1999. Inclusief de genoemde items komt de nettowinst over die periode uit op $ 1,134 miljard en de winst per aandeel op $ 0,67.

“De groei van onze marktpositie heeft zich sterk voortgezet”, zegt Scott McNealy, CEO van Sun Microsystems. "Het Solaris 8-besturingssysteem is het fundament voor de ontwikkeling van dot.com-oplossingen in de Net Economy. We zien onze visie terug bij bedrijven die on line gaan, virtuele ondernemingen, service providers en netwerkleveranciers. Dat blijkt onder andere uit het feit dat onze platforms en technologieën breed worden toegepast. Binnen het iForce-initiatief ontwikkelen al meer dan duizend dot.com start-ups op ons Internet-platform. De combinatie van SPARC Solaris, StorEdge, Java, Jini, iPlanet en Forte en onze diensten biedt de bouwers van de dot.com-economie een hoogwaardige blauwdruk voor het ontwikkelen en ingebruiknemen van e-business-systemen.”

Sun Microsystems
Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie ‘The Network Is The Computer’ een leidende positie veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. Met haar technologie voorziet Sun het Internet van de kracht waarmee ondernemingen wereldwijd profiteren van de netwerkeconomie: ‘We're the dot in .com’. Sun behaalde een jaaromzet van $
12,4 miljard en is vertegenwoordigd in meer dan 170 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.
Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en ‘The Network Is The Computer’ zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

VOOR MEER INFORMATIE :
Sun Microsystems Computers