Koninklijke Marine plaatst miljoenenorder bij Sun

Datum nieuwsfeit: 14-04-2000
Koninklijke Marine plaatst miljoenenorder bij Sun

Amersfoort, 14 april 1999 – De Koninklijke Marine en Sun Microsystems ondertekenen vandaag een contract over de levering van een groot aantal computersystemen aan de marine. De komende vier jaren worden deze Sun-workstations en Sun-servers in gebruik genomen op vier nieuwe Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF). De marine zet de apparatuur in voor operationale taken van de fregatten. De Luchtverdedigings- en Commandofregatten vervullen een defensieve taak in oorlogssituaties. Zij beschermen zichzelf en andere schepen in de omgeving tegen de dreiging vanuit de lucht en hebben tevens faciliteiten om de commandant van een eskader van meerdere schepen te huisvesten.
Met de order, die aan Sun is gegund na een Europese tender, zijn tientallen miljoenen guldens gemoeid.

Voor de operationele systemen op de nieuwe fregatten schreef de marine in september 1999 een Europese tender uit voor levering en onderhoud van circa
450 UNIX-workstations en UNIX-servers. De eerste levering van 140 Sun Ultra
80-systemen vindt plaats in april 2000. De komende drie jaren wordt het overgrote deel van de order uitgeleverd.

De Koninklijke Marine is één van de weinige marines in de wereld die zelf software ontwikkelt voor defensiesystemen. Dat gebeurt nu dus op basis van Solaris en Sun-systemen. De Sun-workstations en -servers worden in behuizingen van Hollandse Signaalapparten BV ingebouwd zodat ze ook onder zware omstandigheden op zee kunnen blijven werken.

Van de vier nieuwe Luchtverdedigings- en Commandofregatten is onlangs het eerste – De Zeven Provinciën – gedoopt door Koningin Beatrix. Met het oog op de snelle ontwikkelingen op technologisch gebied heeft de marine ervoor gekozen de computerapparatuur in een laat stadium van de bouw te bestellen. Daarbij was het uitgangspunt dat de laatste technologische ontwikkelingen in de nieuwe schepen toegepast kunnen worden.

Volgens Wim Beltman, Managing Director van Sun Microsystems Nederland, is de order een onderstreping van de hoogwaardige kwaliteit die Sun biedt met haar systemen. “Deze order toont het vertrouwen dat de Koninklijke Marine heeft in onze systemen. Voor defensiesystemen ligt het belang van betrouwbaarheid en veiligheid voor de hand. Wij zijn dan ook blij dat we de Koninlijke Marine hebben kunnen overtuigen van de kwaliteit die Sun op die terreinen kan bieden.”

Sun Microsystems
Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie ‘The Network Is The Computer’ een leidende positie veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. Met haar technologie voorziet Sun het Internet van de kracht waarmee ondernemingen wereldwijd profiteren van de netwerkeconomie: ‘We're the dot in .com’. Sun behaalde een jaaromzet van $
12,4 miljard en is vertegenwoordigd in meer dan 170 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.
Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en ‘The Network Is The Computer’ zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

VOOR MEER INFORMATIE :

Sun Microsystems Computers