Eerste turn-key WAP-oplossing commercieel beschikbaar

Datum nieuwsfeit: 14-04-2000

Primeur voor Lotus met Domino Everyplace QuickStart

Eerste turn-key WAP-oplossing commercieel beschikbaar

Diemen, 14 april 2000 - Lotus Development introduceert als eerste een commercieel beschikbare turnkey WAP-oplossing. Tegen de achtergrond van de strategie van Lotus om informatietoegang vanaf elke plaats op elk moment en met elk apparaat mogelijk te maken, komt Domino Everyplace QuickStart binnen
30 dagen op de markt. Met dit nieuwe, innovatieve product kunnen bedrijven mobiele werknemers toegang bieden tot bedrijfsnetwerken via draadloze apparaten.

Met Domino Everyplace QuickStart kunnen bedrijven die voor hun intranet gebruikmaken van Lotus Notes en Domino alle soorten informatie beschikbaar stellen via draadloze apparaten die geschikt zijn voor WAP (Wireless Application Protocol). Dat betekent dat medewerkers op elke plaats en onafhankelijk van het gebruikte apparaat toegang kunnen krijgen tot voor hen belangrijke bedrijfsgegevens. Ook kunnen ze met behulp van Lotus Notes e-mail via een telefoon te versturen of een agenda te beheren, maar ook bedrijfsinformatie vanaf Domino-servers ontsluiten. Zo kunnen gebruikers sneller dan ooit reageren op vragen van klanten en op interne bedrijfsprocessen.

Door de toevoeging van draadloze toegang aan de communicatie-infrastructuur kunnen bedrijven effectiever, sneller en beter inspelen op de eisen en wensen van klanten. Medewerkers die tot nu toe voor hun informatievoorziening zijn aangewezen op werkstations in het kantoor, krijgen door Domino Everyplace meer mogelijkheden om informatie op te roepen. Verder kunnen bedrijven bepaalde groepen werknemers voor wie bijvoorbeeld de mobiele telefoon het meest gebruikte apparaat is, makkelijker bereiken en voorzien van gegevens. Voorbeelden zijn onder meer servicemedewerkers, koeriersdiensten en tijdelijk personeel.

Volgens Fritz Fleischmann, Vice President en General Manager van Lotus EMEA, heeft Lotus met de introductie van Domino Everyplace een belangrijke stap gezet in de richting van het marktleiderschap op het gebied van WAP-applicaties. “Door als eerste deze oplossing op de markt te brengen, onderstrepen we onze ambitie om voorop te lopen op het gebied van corporate messaging. Nu het belang van draadloze toegang tot informatie snel toeneemt, zijn wij er trots op om als eerste een bijdrage te leveren aan nieuwe middelen voor efficiency-verbetering binnen bedrijven.”

Domino Everyplace kan elk soort informatie van een Domino-server omzetten in WML (Wireless Mark-up Language) en HDML (Handheld Device Mark-up Language) en biedt zo een op maat te maken informatie-portal voor WAP-gebruikers. Daarbij kan elke Domino intranetapplicatie beschikbaar worden gemaakt voor dit portal. Het product ondersteunt verschillende open standaarden, waaronder IMAP, SMTP en LDAP.

De belangrijkste features zijn:

- Een op maat te configureren portaal voor gebruikers.
- Verificatiemogelijkheden voor toegang tot de Domino-server.
- Op maat te maken menu's voor verschillende gebruikersgroepen.
- WAP gebaseerde toegnag tot e-mail-, kalender-, to-do list- en adresboekfuncties.

- Ondersteuning voor SMS en semafoon.

De configuratie van Domino Everyplace QuickStart bestaat onder meer uit de Domino Database Connector voor het definiëren van de presentatie van gegevens op een WAP-telefoon, een IMAP-client voor e-mail, een WAP-server, een SMS/semafoon-gateway, 100 gebruikerslicenties voor Mobile Notes, set-up en installatie.

Over Lotus
Lotus Development Corporation is wereldwijd marktleider in softwareoplossingen voor messaging, collaboration en knowledge management. Lotus richt zich met haar aanbod op zowel kleine als multinationale ondernemingen. Centraal in de oplossingen van Lotus staat het uitgangspunt dat Internettechnologie mensen op een wereldwijde schaal laat samenwerken. Lotus levert zowel de client-, server- als de platformproducten voor (real-time) samenwerking, berichtenverkeer en applicatieontwikkeling. Daarnaast biedt Lotus een uitgebreid pakket kantoor- en productivity-applicaties, compleet met Internet-functionaliteit. Ondernemingen die kiezen voor Lotus-oplossingen, kunnen rekenen op professionele consultancy en dienstverlening van de Lotus Professional Services-organisatie.

Lotus is opgericht in 1982 en is sinds 1995 onderdeel van IBM. Het bedrijf heeft circa 8.500 medewerkers en brengt haar producten wereldwijd via de meer dan 20.000 Business Partners in meer dan 80 landen op de markt. Noot voor de redactie,

Noot voor redacties