NWO: Meineszprijs voor Utrechtse aardwetenschapper Krijgsman

Datum nieuwsfeit: 14-04-2000
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

NWO - Vening Meineszprijs voor Utrechtse aardwetenschapper Krijgsman 14 april 2000

Dr. Wout Krijgsman (33) is reeds een internationaal erkend expert op het terrein van paleomagnetische tijdschalen en hun toepassing in geologische kwesties. Hij onderzocht de catastrofale periode in de geschiedenis van de Middellandse Zee ten tijde van het late Mioceen Omstreeks zes miljoen jaar geleden slonk de zeestraat met de Atlantische Oceaan die toen nog door Marokko en Spanje liep. Gedurende warme perioden sloegen door toenemende toenemende verdamping van het zeewater enorme hoeveelheden steenzout, gips en andere zouten neer op de zebodem. Krijgsman toonde aan dat de afzettingen in diep water plaatsvonden en niet, zoals 25 jaar lang veelal verondersteld werd, in ondiep water dat zou zijn ontstaan door herhaaldelijk droogvallen en volstromen van het zeebekken. De controverse over deze zogenoemde Messinian Salinity Crisis kon zolang blijven bestaan omdat een betrouwbare tijdschaal voor deze notoir lastige sedimenten ontbrak. Krijgsman construeerde voor die periode een nauwkeurige tijdschaal voor de Middellandse Zee om de oude geschillen definitief op te lossen. Met deze zogenoemde astronomische polariteit tijdschaal werd het duidelijk dat het steeds terugkerende verdampen van het Middellandse Zeebekken synchroon verloopt met de wisselende stand van de Aarde en de Maan ten opzichte van de Zon. Zo'n 400.000 jaar later (5,59 miljoen jaar geleden) werd de Middellandse Zee volledig afgesloten en verdampte al het water. De voormalige zee werd een droge woestijn. In die tijd slepen de Rhône en de Ebro diepe kloven in het land. Tenslotte - 5,33 miljoen jaar geleden- brak de verbinding bij Gibraltar door en liep de binnenze snel weer vol.

In haar beoordeling was de selectiecommissie van de NWO - Vening Meineszprijs onder de indruk van de manier waarop dr. Krijgsman verschillende disciplines bij de behandeling van dit probleem verweven heeft en blijk heeft gegeven van zijn brede kennis en inzicht. Zij koestert grote verwachtingen voor de wetenschappelijke toekomst van de laureaat. Vanaf juni 2000 zal dr. Krijgsman zijn onderzoek voortzetten binnen de topschool ISES (Integrated Solid Earth Sciences), een samenwerking tussen de universiteiten van Utrecht, Amsterdam (VU) en Delft. De NWO-prijs is vernoemd naar prof. dr. ir. F.A. Vening Meinesz (1887 - 1966). Hij was vijftig jaar geleden, op 1 april 1950, een van de oprichters van NWO-voorganger, ZWO. In 1962 kende de Columbia University in New York aan hem de eerste Unger Vetlesen-prijs - te beschouwen als de Nobelprijs voor de aardwetenschappen - toe. Hij schonk ZWO dit bedrag onder de voorwaarde dat uit het provenu van het kapitaal prijzen zouden worden uitgereikt aanjonge beoefenaars van de aardwetenschappen. Tot op heden werd de NWO - Vening Meineszprijs zevenmaal uitgereikt.

Nadere informatie bij drs. Raymond Schorno (NWO-Aard- en Levenswetenschappen), tel. 070 3440837, fax 070 3832173, e-mail (schorno@nwo.nl). Dr. Wout Krijgsman is bereikbaar onder 030 2535246, fax 030 2531677, e-mail (krijgsma@geo.uu.nl).