Achtste Noordelijk Bierfestival in Groningen

Datum nieuwsfeit: 14-04-2000
PERSBERICHT VAN DE STICHTING P.U.B. (Promotie Uitzonderlijk Bier)

URL.: members.tripod.lycos.nl/StichtingPub
email: (stichting_pub@hotmail.com)

Speciaalbieren zonder grenzen: 36 brouwerijen uit binnen- en buitenland:

ACHTSTE NOORDELIJK BIERFESTIVAL 14 EN 15 APRIL 2000 IN GRONINGEN

Op vrijdag 14 en zaterdag 15 april organiseert de stichting PUB (Promotie Uitzonderlijke Bieren) in Groningen voor de achtste keer het jaarlijkse Noordelijk Bierfestival. Ongeveer 35 brouwerijen uit Nederland, België, Engeland, Denemarken, Ierland en Duitsland zullen meer dan 80 verschillende speciaalbieren presenteren op dit festival in recreatiecentrum Kardinge. Daarnaast zullen de verenigingen van amateurbrouwers uit de provincies Groningen en Friesland aanwezig zijn om de bezoekers te informeren over hun activiteiten. Dat geldt ook voor andere verenigingen en organisaties die nauw bij het speciaalbier betrokken zijn zoals de Nederlandse consumentenverenigingen PINT en het Bier Attributen Museum. Met ruim 2.000 betalende bezoekers en bijna 500 donateurs is dit overdekte festival uitgegroeid tot het grootste in zijn soort in Noord en Oost Nederland en zelfs tot een van de allergrootste van ons land. Om die groei extra luister bij te zetten zal de landelijk voorzitter van de belangenvereniging PINT, Wim Bruijniks het festival vrijdagavond 14 april officieel openen. Na de noodgedwongen verhuizing 3 jaar geleden van het sfeervolle maar ook te kleine Huize Maas in het centrum van Groningen naar het veel ruimere en grotere centrum Kardinge aan de rondweg-oost is de vaart er bij het Noordelijk Bierfestival flink in gekomen. Ondanks wat aanloopprobleempjes 2 jaar geleden bleek het festival vorig jaar op elk gebied een succes. Zo'n 2000 tevreden bezoekers die heel veel proefden, blije brouwers die heel wat informatie maar ook hun eigen speciaalbieren kwijt konden en dus ook een tevreden organiserende stichting PUB. Bijna 50 nieuwe donateurs meldden zich zelfs tijdens het festival in 1999 aan, waardoor de stichting zich nu al gesteund weet door een kleine 500 sympathisanten. Een goede ontwikkeling omdat de stichting PUB op ideële gronden werkt zonder enig winstoogmerk en daarbij dus mede-afhankelijk is van de inzet van heel veel vrijwilligers.

FAMILIEMIDDAG
Het achtste Noordelijk Bierfestival op 14 en 15 april gaat verder op de ingeslagen weg. Ook in 2000 wordt gestreefd naar een vriendelijke openluchtsfeer zonder de (te grote) risico's van het Nederlandse klimaat. Ruime en gratis parkeergelegenheid maar ook perfecte aansluitingen op het openbaar vervoer, veel ruimte om te zitten, te praten, te proeven, rond te wandelen of naar de akoestische folkmuziek van opnieuw het trio Laredo Rose te luisteren, ruime toiletvoorzieningen, in Kardinge is en kan het allemaal. Bovendien hebben op zaterdagmiddag alle vrouwelijke bezoekers gratis toegang tot het Noordelijk Bierfestival. De Stichting PUB hoopt op deze manier ook andere en nieuwe groepen bezoekers aan te trekken. De vrouwelijke bezoekers kunnen overigens ook een speciaalbiertje proeven, maar moeten dan wel eerst een PUB-glas kopen, evenals consumptiemunten.

BROUWERS
Met 35 brouwers zijn inmiddels al afspraken gemaakt, waaronder zowel "oude bekenden" als nieuwkomers in Groningen. Tot die laatste categorie behoren de Nederlandse brouwerijen Walhalla, St. Servattumus, Klein Duimpje, Erve Kots, De Schans en De Leckkere. Nieuwkomers uit België zijn dit jaar Achouffe, Dubuisson, Du Bocq, Alken Maes, Palm, Rodenbach, Moortgat en Riva. Uit Engeland komen de brouwerijen Tetley en Fuller, uit Ierland Murphy's en brouwerij Andechs vertegenwoordigt Duitsland. In Groningen bekende brouwerijen zoals de Friese Bierbrouwerij, de Drie Ringen, Huyghe, de Scheldebrouwerij, de Jantjes, de Texelse, Maasland, Pelgrim, Moerenburg, Koningshoeve en Het Koelschip zijn ook weer van de partij met meestal nieuwe speciaalbieren, terwijl brouwerij de Pauw uit Ommen de wisselprijs voor de mooiste en meest informatieve stand komt verdedigen. Naar verwachting zullen er 80 verschillende bieren te proeven zijn.

PROEVERIJBOEKJE
Omdat niemand natuurlijk in staat is om alle bieren te proeven, krijgen bezoekers na betaling van Fl. 9,- entreegeld een uitgebreid Proeverijboekje met een beschrijving van alle aanwezige brouwers en hun diverse bieren. Ook krijgt elke bezoeker een speciaal PUB-festivalglas dat gedurende het gehele festival als toegangsbewijs geldt. In dit festivalglas kunnen de bieren geschonken worden nadat bij de PUB-stand consumptiemunten gekocht zijn. Het gaat er bij dit Noordelijk Bierfestival niet om zoveel mogelijk bier te drinken, integendeel zelfs, maar juist om weloverwogen een selectie van bijzondere bieren te proeven, meestal uit het vat getapt door een medewerker van de brouwerij zelf. In tegenstelling tot wat soms nog wel gedacht wordt is een festival als het Noordelijk Bierfestival geen enorme drinkpartij, maar een gezellig, sfeervol en informatief evenement voor iedereen die wel eens wat anders wil proeven dan het bekende pils. Omdat het natuurlijk vooral om het proeven gaat zorgt de organisatie voor goede spoelbakken, gratis crackers voor smaakneutralisatie en is er bij de PUB-catering natuurlijk het nodige te koop voor de inwendige mens.

AMATEURBIERBROUWERS
Om de naam Noordelijk Bierfestival extra te benadrukken zijn dit jaar voor de eerste keer 2 noordelijke verenigingen en gildes van amateurbierbrouwers aanwezig. Het Gronings Bier en Wijngilde en de "Koperen Sjettel" uit Friesland zullen de bezoekers niet alleen alles vertellen over het thuisbrouwen van speciaalbier maar dat ook laten zien. De stichting PUB is blij met deze samenwerking met de noordelijke thuisbrouwers en hoopt op een lange en prettige relatie.

OVERZICHT BROUWERS EN BIEREN

* SNAB (NL) met Xporter, Koning en Honing (een primeur)
* Drie Ringen (NL) met Vuurvogel en Amersfoorts Blond
* Huyghe (B) met Delirium Tremens
* Scheldebrouwerij (NL) met Lamme Goedzak, Dulle Griet en op fles o.a. Strandgaper, Zeeuwsche Blonde
* Murphy's (IRL) met Irish Stout en Irish Red Beer
* De Jantjes (NL) met Hemelrijks Wit, Jantje's Dubbel, Antonius Abt
* Fuller (GB) met London Pride en Speciaal Bitter
* Achouffe (B) met La Chouffe
* Dubuisson (B) met Bush Beer
* Du Bocq (B) met La Gauloise
* Andechs (D) met Weizenbier
* Texelse Brouwerij (NL) met Texels Tripel en Texels Lentebok
* Maasland (NL) met Schele Os Tripel, Schele Os Dubbel, Brabants amber
* Walhalla (NL) met Galliër, Uppel en Thema
* Utrechtse Stoombierbrouwerij (NL) met Ouwe Daen, Ijsbreker Grand Reservé
* St. Servattumus (NL) met Vattumus en Vriendenbier
* Pelgrim (NL) met Mayflower Tripel
* Klein Duimpje (NL) met Erik de Noorman, Zeven Mijlslaarzen, Hillegomse Hangkous
* Alken Maes (B) met Grimbergen
* De Keersemaeker (B) met Mort Subite
* Palm (B) met Speciale
* Rodenbach (B) met Rodenbach
* Moortgat (B) met Duvel en Mared Sous
* Riva (B) met Dentergems Wit en Straffe Hendrik
* Erve Kots (NL) met Boksebier Licht en Bokseboer Donker
* Jopen (NL) met Adriaan, Hoppenbier, Koyt en Viergranenbier
* Moerenburg (NL) het Vervolg plus een PRIMEUR
* Van Eecke (B) met Hommelbier en Kapittel Blond
* Friese Bierbrouwerij (NL) met Frysk Bier
* De Pauw (NL) met Tonkabier en Tweeduuzendbier
* Tetley (GB) met Tetley Ale
* Tuborg (DEN) met Paskebryg
* Koningshoeve (NL) met La Trappe Blonde en la Trappe Quadrupel
* De Schans (NL) bieren nog niet bekend
* De Leckere (NL) met Witbier, Speciale, Dubbel en tripel
* Van Steenbergen (B) met Gulden Draak en Piraat 9
* Het Koelschip (NL) met Almeers tarwe, Almeers Blond en Monnikenbier
Dit alles onder enig voorbehoud, speciaalbier is een natuurproduct dat nu nog gebrouwen wordt, sommige brouwers kunnen verschijnen met andere bieren.

De openingstijden van het achtste Noordelijk Bierfestival zijn:

vrijdag 14 april van 19.30 uur tot 1 uur 's nachts
zaterdag 15 april van 13.30uur tot 17.30uur 's middags (Familiemiddag!) en van 19.30uur tot 1 uur 's nachts.

Adres: Sport- en Recreatiecentrum Kardinge aan de Ringweg-oost in Groningen
Entree: Fl. 9,- per persoon (incl. speciaal festivalglas en Proeverijboekje) voor het hele festival
Consumpmunten Fl. 2,75 per glas (munten bij de PUB-stand)
Donateurs van de stichting PUB hebben gratis toegang na betaling van hun jaarlijkse bijdrage. Tijdens het festival kunnen bezoekers ook donateur worden.

Noot voor redacties