Actie Proefdiervrij in Leiden tegen genetische manipulatie

Datum nieuwsfeit: 15-04-2000

Den Haag, 12 april 2000

ACTIE TEGEN GENETISCHE MANIPULATIE

Verkleed als genetisch gemanipuleerde dieren, voert Proefdiervrij zaterdagmiddag 15 april actie in het centrum van Leiden. Met trommels, folders en spandoeken protesteert de vereniging tegen het misbruik van dieren in proeven voor genetische manipulatie. De actie begint om half drie op de Beestenmarkt. Daar bieden wij het bedrijf Pharming (bekend van de stier Herman) een replica aan van het Monument voor het Proefdier. Deze wordt als protest voor hun ogen vernietigd. Aansluitend trekken de demonstranten in groepjes het centrum in, waar zij het winkelend publiek informeren over genetische manipulatie in Leiden.

Door genetische manipulatie stijgt het aantal proefdieren in de Nederlandse laboratoria. Inmiddels zijn er al meer dan één miljoen. Proefdiervrij is fel tegen het genetisch manipuleren van dieren. Dit tast de eigenwaarde van de dieren aan, zorgt voor ernstig dierenleed en een enorme stijging van het aantal dierproeven en proefdieren. Er zijn heel veel dieren nodig voordat het eerste dier met de door de onderzoeker gewenste erfelijke verandering geboren wordt.

Met de overhandiging van het Monument voor het Proefdier vraagt Proefdiervrij aandacht voor het feit dat er nog altijd achteloos met dierenlevens wordt omgegaan. Proefdiervrij-directeur Zuidgeest: ‘’Dieren zijn geen meccanodozen, waar je naar eigen inzicht mee kunt sleutelen. Ze kunnen net als wij angst en pijn voelen. Het is schandalig zoals commerciële biotechnologische bedrijven zoals Pharming met dierenlevens omgaan. Daarom voeren we deze actie, die natuurlijk ook is bedoeld als signaal naar andere bedrijven en instellingen waar proefdieren genetisch worden gemanipuleerd.

Plaats; Beestenmarkt, Leiden

14.30 tot 14.50 uur Overhandiging monument door 'genetisch gemanipuleerde wezens', toespraak van Pharming en van Proefdiervrij
14.50 tot 15.45 uur In kleine groepjes actie voeren in de binnenstad met trommels, folders en spandoeken

15.45 uur Verzamelen op de Beestenmarkt