Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 15-04-2000

Politiebericht Friesland: Regio 17-04-2000
Politieberichten van vrijdag 14 april (13.00 uur) tot en met zaterdag 15 april (13.00 uur)

Echten: dodelijke aanrijding
Vrijdag omstreeks 17.10 uur vond op de Hoofdweg binnen de bebouwde kom van Echten een frontale aanrijding plaats tussen een personenauto en een vrachtwagen. De bestuurder van de personenauto kwam vermoedelijk door een te hoge snelheid in een bocht naar rechts op de weghelft voor het tegemoet komende verkeer terecht en botste aldaar frontaal op de vrachtwagen. De bestuurder van de personenauto, de 30-jarige Pieter van Vliet, uit Leersum overleed ter plaatse. Zijn vrouw van 27 jaar raakte zeer zwaar gewond en is overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen en later op de avond naar het AZ Groningen. De vrachtwagenbestuurder, een man van 46 jaar uit Jubbega, bleef ongedeerd. De brandweer van Lemsterland heeft de slachtoffers uit de auto gehaald. De weg was tot ongeveer 20.00 uur afgesloten en het verkeer werd gedurende die tijd omgeleid.

Oudega(Sm): aanrijding
Vrijdag omstreeks 12.30 uur vond op kruising Wolwarren De Koai een aanrijding plaats tussen twee personenauto`s. Een 47-jarige man uit Gytsjerk reed over de Wolwarren en verleende op de kruising geen voorrang aan een 57-jarige vrouw uit Oudega(Sm), die over De Koai reed. Beide bestuurders kwamen met de schrik vrij. De auto`s raakten totaal vernield.

Drachten: alcoholcontrole
Afgelopen nacht werd door de politie Friesland meegedaan aan een landelijke alcoholcontrole. Ook in de ons omringende landen werd deze nacht op alcohol gecontroleerd. Door de gehele provincie Friesland werd op 42 locaties gecontroleerd en hieraan namen 46 politiemensen deel. In totaal werden 1465 blaastesten afgenomen en dit had tot gevolg dat er 39 personen mee moesten naar de diverse bureaus voor het ondergaan van een ademanalyse. Uiteindelijk kregen 33 bestuurders een proces-verbaal ter zake het rijden onder invloed. Ook kregen zij allen een rijverbod. De twee `zwaarste` gevallen waren: In Sumar op de Van Harinxmaweg werd een 34-jarige vrouw uit Burgum aangehouden, die aan het bureau 735 ug/l blies. Haar rijbewijs werd ingevorderd. Het rijbewijs van een 55-jarige man uit Twijzel werd ook ingevorderd. Hij was rijdend aangetroffen op de Simke Kloostermansrtjitte en blies aan het bureau 755 ug/l.

Stavoren: diefstal caravanauto
Tussen maandag 10 april en donderdag 14 april werd van de camping Sudermeer aan de Middelweg een toercaravan gestolen. Het betrof hier een toercaravan van het merk Hobby de Luxe, type 425, wit van kleur. De caravan was eigendom van een 62-jarige man uit Duisburg (Dld). De caravan is compleet met inboedel weggenomen. De waarde van het ontvreemde bedraagt ongeveer f 11.000.-. De Duitser heeft aangifte gedaan.

Terwispel: diefstal schapen
Een 73-jarige man uit Jubbega heeft aangifte gedaan van diefstal van 10 schapen en een weideklok (afrasteringsapparaat voor schrikdraad) vanuit een weiland aan de Koaibosk.

Surhuisterveen: achtervolging
Vrijdag omstreeks 22.20 uur werd een alcoholcontrole gehouden in Surhuisterveen. De bestuurder van een personenauto reed met hoge snelheid deze controle voorbij. Hierop ging de patrouille achter deze bestuurder aan. In Harkema kreeg de bestuurder een stopteken, maar hierop werd niet gereageerd. De bestuurder ging alleen maar harder rijden en op de Pauloane doofde hij de lichten van zijn auto. Door de hoge snelheid raakte hij de macht over het stuur kwijt en vloog uit de bocht en kwam met zijn auto in een greppel naast de weg tot stilstand. De bestuurder, een man van 19 jaar uit Harkema raakte niet gewond, wel bleek dat hij gedronken had. Aan het bureau blies hij 405 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Oppenhuizen: onder invloed
Zaterdag omstreeks 01.15 uur werd op de kruising Oude Rijksweg Forbinningswei een kletsnatte dronken man aangetroffen. Het bleek dat de man, een 29-jarige inwoner uit Sneek met zijn bestelauto, komende uit de richting Joure op z`n kop in de Leyesloot terecht was gekomen. Hij was niet gewond geraakt. Aan het bureau blies de man 685 ug/l. Zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Surhuisterveen: mishandeling
Zaterdag omstreeks 02.50 uur vond op de Groningerstraat ter hoogte van de shoarmazaak een mishandeling plaats, waarbij een jongeman uit Surhuisterveen gewond raakte. Hij werd met een scheur in zijn oogkas voor observatie opgenomen in het ziekenhuis te Drachten. In de loop van zaterdagmorgen mocht hij het ziekenhuis weer verlaten. Het slachtoffer was met zijn vriend in een horecagelegenheid in Surhuisterveen, alwaar zijn vriend ruzie kreeg met twee inwoners uit Surhuisterveen over geld wat niet was terugbetaald. Over en weer vielen enkele klappen en de vier mannen werden uit de horecagelegenheid verwijderd. Later in de nacht kwamen de vier elkaar weer tegen en begon de vechtpartij opnieuw. Toen het slachtoffer op de grond lag, kreeg hij nog verschillende klappen en schoppen. Het slachtoffer raakte even bewusteloos en de beide verdachten zijn hierop weggelopen. Het slachtoffer heeft aangifte gedaan en de twee verdachten, de namen zijn bekend bij de politie, moeten nog worden gehoord.

Gorredijk: mishandeling
Zaterdag omstreeks 02.35 uur vond een mishandeling plaats in café `It Fetsje` aan de Hoofdstraat. Een meisje van 19 jaar uit Jubbega was met een stel vrienden en vriendinnen uit. Zij stonden in de horecagelegenheid te praten. Plotseling zonder dat daartoe aanleiding bestond, werd er een bierglas tegen haar gezicht gegooid. Zij kreeg hierdoor een bloedend wondje boven haar linkeroog. De wond is gehecht in het ziekenhuis in Heerenveen. Het bleek dat het glas was gegooid door een 20-jarige inwoner uit Gorredijk. De jongen had woorden met een kennis en gooide uit kwaadheid zijn bierglas weg. De 20-jarige inwoner uit Gorredijk is als verdachte gehoord.
Balk: brandje boot
Zaterdag omstreeks 05.30 uur kwam er een melding binnen dat en boot in de brand zou staan bij de melkfabriek in Balk. De brandweer was reeds ter plaatse en had het vuur geblust. Het dekkleed van een rood/wit metalen sloep met opbouw was afgebrand. De brand was ontdekt door een krantenbezorger. De eigenaar van de boot is nog niet bekend. De oorzaak van de brand is nog onduidelijk.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272