Actie tegen overbodige vrijdagvergadering Europarlement

Datum nieuwsfeit: 15-04-2000
Partij van de Arbeid

Van Hulten rebelleert tegen overbodige vrijdagvergadering Straatsburg

Straatsburg, 14 april 2000 Het initiatief van Michiel van Hulten en twee collega-Europarlementariers om de nutteloze en geldverspillende vrijdagvergaderingen van het Europees Parlement in Straatsburg aan de kaak te stellen is met groot succes van start gegaan.
Afgelopen vrijdag, 14 april, konden zij hun stelling dat door de geringe aanwezigheid van Europarlementariers de stemmingen op vrijdag in het EP eigenlijk ongeldig zijn, op overtuigende wijze aantonen. Doordat Van Hulten, samen met collega's Buitenweg (Groen Links) en Van der Laan (D66) keer op keer vaststelling van het quorum eisten, konden de stemmingen niet doorgaan. Het vereiste minimumaantal van 209 parlementsleden bleek nimmer in de zaal aanwezig te zijn, zoals dit overigens al het geval is sinds het aantreden van het nieuwe Europees Parlement, in juli 1999.

Het drietal zal zijn actie de komende maanden voortzetten, met het doel de vrijdagvergadering af te schaffen, dan wel het EP ertoe te dwingen zware onderwerpen op de agenda te plaatsen en aldus de vrijdag tot een volwaardige vergaderdag te maken.

Voor verdere informatie kunt u doorklikken naar de eigen website van Michiel van Hulten.