Agenda Veenkoloniaal Museum te Veendam

Lokatie: Veenkoloniaal Museum

Tijd: 13.00 tot 17.00 uur

Entree: toegang gratis

In 1999 bezochten tijdens het Museumweekend maar liefst elfhonderd mensen de verschillende activiteiten in het Veenkoloniaal Museum in Veendam. Ook in 2000 is er weer een afwisselend programma samengesteld, 'voor elk wat wils'.

- zaterdag

* presentatie werkgroep 'Textiel': Nuttig Handwerken. Onder het motto 'jong geleerd is oud gedaan' toont de werkgroep Textiel (die ook zelf aanwezig is) van het Veenkoloniaal Museum, aan de hand van diverse voorbeelden hoe er vroeger 'geleerd werd te repareren'.

- zondag

* presentatie werkgroep 'Textiel' (programma als op zaterdag)

* demonstratie van de werkgroep Experimentele Archeologie op het binnenplein met onder andere vuur maken, huiden krabben en pijlen maken.

* in samenwerking met het Gronings AudioVisueel Archief (GAVA): historische filmmiddag in het kader van de expositie 'Samen Sterk. Kijk op Hoogezand-Sappemeer in de afgelopen eeuw'. Met inbrengmogelijkheid van films, video's en diamateriaal. Leden van de Historische Vereniging Hoogezand-Sappemeer e.o. zijn aanwezig.

Openstelling beide dagen: 13.00 - 17.00 uur.

Toegang: gratis.

Zie ook de speciale Trouwbijlage van donderdag 30 maart 2000, pagina 14.

Activiteit: Expositie 'Zestig Groningers over de Tweede Wereldoorlog'

Datum: 18 april tot en met 1 mei 2000

Lokatie: Veenkoloniaal Museum

Tijd: normale openingstijden

Entree: normale entreeprijzen

Op dinsdag 18 april opent in het Veenkoloniaal Museum de tentoonstelling 'Zestig Groningers over de Tweede Wereldoorlog'. De expositie is een initiatief van de Stichting Oorlogs- en Verzetsmateriaal Groningen, die zestig bekende Groningers heeft gevraagd iets uit te kiezen dat hun beeld van die oorlog symboliseert. Het resultaat is een verzameling van zestig zeer uiteenlopende voorwerpen en foto's, met daarbij opgetekend het verhaal dat die persoon met zijn of haar voorwerp verbindt.

De expositie loop tot en met 1 mei 2000, waarna ze nog te zien is in Museum Stad Appingedam.

Douwe Huizing / publiciteit / Veenkoloniaal Museum