Congres CDAV over Geweld tegen vrouwen, en nu verder

Datum nieuwsfeit: 15-04-2000

Congres CDAV over Geweld tegen vrouwen, en nu verder (050300)

Op zaterdag 15 april sluit het CDA-Vrouwenberaad op haar Voorjaarscongres in Den Bosch de discussie over het Jaarthema Geweld tegen vrouwen af. De uitkomsten van de binnen het CDAV gevoerde discussie worden bekendgemaakt; CDA-politici uit Eerste en Tweede Kamer, Europees Parlement en gemeenteraad zullen de gedane aanbevelingen politiek vertalen.

De discussie binnen het CDAV over het Jaarthema startte op de Ledendag van 2 oktober 1999. Het CDAV heeft daarnaast de tijd tussen 2 oktober en 15 april gebruikt om in gesprek te gaan met CDA-Tweede en Eerste Kamerleden aan de hand van de aanbevelingen die 2 oktober 1999 zijn gedaan. Het resultaat van die besprekingen wordt 15 april bekendgemaakt. Het gaat daarbij over het verbeteren van de positie van vrouwelijke vluchtelingen. In verband met het probleem van huiselijk geweld gaat het ook over een mogelijke wijziging van de privacywetgeving en een initiatief op strafrechtelijk gebied. In het ochtendgedeelte van het Congres wordt na een toespraak van CDAV-voorzitter Jet Creemers de problematiek onder de aandacht gebracht door ervaringen van twee vrouwen met huiselijk geweld en door Edith Smulders van het landelijk expertisecentrum Transact. Na de lunch wordt de politieke vertaalslag gemaakt door een forum dat bestaat uit Wim van de Camp (lid Tweede Kamer), Yvonne Timmerman-Buck (lid Eerste Kamer), Maria Martens (lid Europees Parlement) en Kees Jan de Vet (burgemeester van Leusden). Zij zullen aangeven wat zij met de uitkomsten van de discussie gaan doen.
Aan het eind van het Congres worden resoluties opgesteld die zullen worden ingediend op de CDA-Partijraad van 13 mei a.s.
Voorjaarscongres CDA-Vrouwenberaad, Hotel Central/Golden Tulip, Burg. Loeffplein 98 te Den Bosch. Aanvang: 10.00 uur, sluiting 16.00 uur

De aanbevelingen zijn op te vragen bij de Afdeling Voorlichting (tel. 070-3424842) Zij staan tevens onder de rubriek
partij/CDA-organisaties/CDAV)