Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 16-04-2000

Politiebericht Friesland: Regio 17-04-2000
Politieberichten van zaterdag 15 april (13.00 uur) tot en met zondag 16 april (13.00 uur)

Burgum: woningbrand
Zaterdag omstreeks 13.40 uur kwam er een melding binnen van een woningbrand op de Learloayersstrjitte. De brandweer was reeds bezig met het blussen van de brand. De dochter van 17 jaar was op de zolderkamer bezig met de computer en had voor de gezelligheid een kaarsje opgestoken. Op een gegeven moment ging zij naar beneden om te eten en het kaarsje werd vergeten. Toen ze er aandacht, was het al te laat. De eigenaar, een man van 53 jaar, is tegen brand verzekerd. De zolder liep brand- en rookschade op.

Holwerd: diefstal buitenboordmotor
Van donderdag op vrijdag werd vanaf een boot in de jachthaven aan de Bjimsterwei een buitenboordmotor gestolen. De buitenboordmotor was met een hangslot aan de boot vastgemaakt. Het betrof hier een 14 dagen oude blauwe Yamaha buitenboordmotor. De eigenaar, een man van 19 jaar uit Holwerd heeft aangifte gedaan.

Oosterwolde: doorrijden na aanrijding
Zaterdag omstreeks 13.45 uur vond op de Brinkstraat voor de videotheek een aanrijding plaats tussen een personenauto en een geparkeerd staande wagen. De bestuurster, een vrouw van 21 jaar uit Oosterwolde reed met haar auto tegen een geparkeerd staande auto. De linker buitenspiegel van de geparkeerd staande auto brak af. De bestuurster stopte en raapte de spiegel van de weg en reed daarop weg zonder haar identiteit bekend te maken. Door een getuige werd het kenteken van de auto genoteerd, waarna de verdachte kon worden opgespoord. De geparkeerde auto was van een 40-jarige inwoner uit Makkinga.
Drachten: winkeldiefstal
Zaterdag omstreeks 15.15 uur werd op de Martin Luther Kingsingel een 25-jarige inwoner uit Drachten aangehouden ter zake winkeldiefstal. Hij had bij de Welkoop twee blouses gestolen met een winkelwaarde van f 118.-. Toen hij daarbij werd betrapt, zette hij het op een lopen, daarbij achterna gezeten door de bedrijfsleider. De bedrijfsleider, een man van 34 jaar uit Drachten, liep harder en voor de Gamma hield hij de winkeldief aan. De verdachte werd ingesloten. De blouses zijn teruggegaan naar Welkoop.

Kollum: blikseminslag
Zaterdag omstreeks 19.30 uur was er een blikseminslag bij een woning aan de Badweg in Kollum. Door de blikseminslag ontstond een begin van brand. Dit werd door de brandweer geblust. De eigenaar, een man van 71 jaar, vertelde dat hij in de achterkamer zat, toen hij plotseling een enorme knal hoorde. Het een en ander sloeg kapot en er was een begin van brand. Het bleek dat de bliksem was ingeslagen op de antenne. De brandweer heeft enkele dakpannen verwijderd, waarna men het vuur kon blussen. Door de blikseminslag was bij de buren de waterleiding gesprongen.

Workum: snelle motorrijder
Tijdens de surveillance werd, zaterdag omstreeks 20.15 uur, op de Sudergoawei onder Workum een motorrijder betrapt, die het gas behoorlijk had openstaan. Uiteindelijk kon de man, een 32-jarige inwoner uit Workum, op de Spoardyk onder Workum aan de kant worden gezet. Na de wettelijke correctie bleek hij met 169 kilometer per uur over de Sudergoawei te hebben gereden, alwaar 80 was toegestaan. Het rijbewijs van de man is ingevorderd.

Heerenveen: diefstal auto
Zaterdag tussen 08.15 en 21.00 uur werd vanaf het Stationsplein een personenauto gestolen. De eigenaar, een man van 72 jaar uit Opeinde, had zijn auto, een Opel Kadett, grijs van kleur, voorzien van het kenteken TR-97-LZ, `s-morgens aldaar geparkeerd. Toen hij terugkwam, was de auto verdwenen. De man heeft aangifte gedaan.
Friesland: onder invloed
Damwoude: Zondag omstreeks 00.15 uur stond op de Hoofdweg, ter hoogte van het café `De Kruisweg` een personenauto dwars over de weg. De bestuurder deed verwoede pogingen bij een stoeprand op te rijden om daarna zijn weg te vervolgen. Dit kon door een patrouille worden voorkomen. De bestuurder, een man van 43 jaar uit Minnertsga, verkeerde onder invloed van alcoholhoudende drank. Aan het bureau blies de man 895 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 11 uur. Tevens bleek dat zijn rijbewijs reeds was ingevorderd en dat de auto niet was verzekerd en de APK-keuring van de auto was verlopen. Voor al deze feiten kreeg hij een proces-verbaal
Wergea: Op de Drachtsterweg richting Waldwei viel, zondag omstreeks 00.20 uur, een automobilist op door zijn rijstijl. Hij reed slingerend. Op de Waldwei onder Wergea lukte het de bestuurder te laten stoppen. De man, een 55-jarige inwoner uit Hemrik, bleek duidelijk te veel te hebben gedronken. Aan het bureau blies de man 885 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 11 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.
Beetsterzwaag: Zondag omstreeks 00.55 uur werd op de Pastorielaan een automobilist gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner uit Beetsterzwaag, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies hij 435 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.
Dokkum:Zondag omstreeks 03.00 uur werd de aandacht van een patrouille getrokken door een automobilist, die zeer langzaam reed over de Murmerwoudsterweg. Op de Rondweg-West onder Dokkum deze bestuurder een stopteken gegeven. Het bleek dat de man, een 57-jarige inwoner uit Dokkum. Duidelijk te veel had gedronken. Aan het bureau blies de man 1045 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 13 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.
Harlingen: Zondag omstreeks 03.10 uur kwam er een melding binnen dat een bromfietser een aanrijding zou hebben gehad op de Stationsweg. Ter plaatse bleek dat de bestuurder van een bromfiets bij het verkeerspleintje rechtdoor was gereden door het plantsoen en daarna was gevallen. De bestuurder, een man van 27 jaar, bleek te veel te hebben gedronken. Aan het bureau blies hij 590 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 6 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Harkema: Zondag omstreeks 05.00 uur werd op de Betonwei onder Harkema aan een bestuurder van een personenauto een stopteken gegeven. De bestuurder reageerde hier niet op, ook toen de optische en geluidssignalen werden aangezet, reed de bestuurder gewoon door. Uiteindelijk gelukte het de bestuurder tot stoppen te dwingen. De man, een 38-jarige inwoner uit Kootstertille, was duidelijk onder invloed van alcoholhoudende drank. Aan het bureau blies hij 640 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd Leeuwarden:Zondag omstreeks 05.35 uur werd op de Lange Marktstraat een automobilist gecontroleerd. De bestuurder bleek gedronken te hebben. Als hij daarop wordt aangehouden, weigert hij iedere medewerking. De verdachte werd hierop overgebracht naar het bureau en ook daar weigerde hij alles. Ook wil hij niet zeggen wie hij is. De man wordt ingesloten. Uit het onderzoek komt vast te staan dat het hier gaat om een 47-jarige inwoner uit Amsterdam. Het rijbewijs van de man (had het rijbewijs niet bij hem) zal worden ingevorderd. De auto is achter het bureau geplaatst.

Kollumerzwaag: aanrijding met drank
Zondag omstreeks 04.00 uur vond op de Bounswei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto verloor op een gegeven moment de macht over het stuur en botste met zijn auto aan de linkerzijde van de weg tegen een aantal bomen. De man, een 23-jarige inwoner uit Augustinusga, raakte gewond en werd door de brandweer uit de auto gehaald. Hij wordt per ambulance overgebracht het MCL-Zuid in Leeuwarden. De auto werd totaal vernield. De man bleek gedronken te hebben. In het ziekenhuis is van hem een bloedproef afgenomen.
Wolvega: belediging
Zondag omstreeks 02.35 uur werden op het Acht Pilarenplein twee inwoners uit Wolvega aangehouden. Op het plein werden surveillerende agenten beledigd door een 19-jarige jongen. Toen zij de jongen hiervoor wilden aanhouden, gingen diverse omstanders zich hiermee bemoeien. Uiteindelijk gelukte het de agenten om de 19-jarige jongen in de politieauto te zetten. Toen zij wilden wegrijden, trachtte een 18-jarige jongen dit te verhinderen door de achterdeur op te trekken en zijn maat te bevrijden Hierop werd ook hij aangehouden. Beide jongens verkeerden onder invloed en zijn ingesloten.
Veenklooster: bezit harddrugs
Zondag omstreeks 02.10 uur werd door het personeel van een bar in Veenklooster een 25-jarige man uit Leeuwarden aangehouden, die in het bezit was van cocaïne. Voordat men de bar in kan gaan moet men door een metaaldetector. Als de verdachte door het poortje loopt, gaat het alarm af. Hij wordt vervolgens gefouilleerd en dan wordt de cocaïne aangetroffen. De man wordt vervolgens overgedragen aan de politie. In totaal bleek hij ongeveer 3 gram in zijn bezit te hebben. De cocaïne is inbeslaggenomen en de man is ingesloten en zal in de loop van zondag worden gehoord, waarna hij weer in vrijheid zal worden gesteld.
Drachten: toezicht De Kaden
Was een rustige nacht op De Kaden. In totaal werden ongeveer 50 bestuurders aan een blaastest onderworpen, waarvan er twee mee moesten naar het bureau. Verder werden processen verbaal uitgeschreven voor: 8 x fietsverlichting, 1 x baldadigheid, 2 x parkeren op een invalide parkeerplaats, 1 x taxistandplaats en 1 x terzake openbare dronkenschap.

Heerenveen: openlijke geweldpleging
Zondag omstreeks 05.50 uur werden op de Trambaan twee personen aangehouden ter zake openlijke geweldpleging tegen goederen. De jongens, beiden 20 jaar uit Heerenveen, vernielden op de Trambaan een aantal geparkeerd staande fietsen. In totaal raakten drie fietsen beschadigd. De jongens zijn ingesloten en zullen in de loop van de zondag worden gehoord.

Sneek: mishandeling
Zondag omstreeks 02.30 uur zijn twee mannen op de Kleine Kerkstraat mishandeld door een tot nu toe onbekend gebleven groepje jongeren. De mannen, een 28-jarige inwoner uit Sneek en een 25-jarige inwoner uit Leeuwarden smeten op straat wat restanten van hun shoarma naar elkaar toe. Een groepje jongeren ging zich op een gegeven moment hiermee bemoeien en ging om het tweetal heen staan. Vervolgens kregen beiden mannen verschillende klappen en schoppen. De inwoner uit Sneek liep hierbij een bloedende wond aan het hoofd op. Op een gegeven moment werden de mannen ontzet, door de uitsmijters van een horecagelegenheid. Hierop zijn ze weggelopen. Iets verderop werden ze nogmaals belaagd. Het gelukte hen daarop weg te komen. De beide mannen hebben aangifte gedaan. De politie heeft de zaak in onderzoek
Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272