Rode Kruis en CliniClowns: bezoek bij kinderen thuis

Datum nieuwsfeit: 17-04-2000

actueel actueel wie wij zijn wat wij doen helpen

zoek mail links homepage info homepage

NEDERLANDSE RODE KRUIS + ACTUEEL + NIEUWSOVERZICHT

17 April 2000

PERSBERICHT Nederlandse Rode Kruis en CliniClowns Nederland starten samenwerking CliniClowns voor het eerst bij kinderen thuis

H.K.H. Prinses Margriet, ondervoorzitter van het Nederlandse Rode Kruis, en de heer Joop Daalmeijer, voorzitter van CliniClowns Nederland, geven dinsdag 18 april het startsein voor praktische en strategische samenwerking tussen beide organisaties.

Zij doen dat op Mappa Mondo, een medisch gezinsvervangend huis van het Rode Kruis waar ernstig zieke kinderen wonen. Vanaf dinsdag zullen CliniClowns de kinderen regelmatig een moment van ontspanning bieden. Het doel van de samenwerking is een verdere bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven van de doelgroepen van beide organisaties. Het werkterrein van Cliniclowns Nederland, momenteel vooral actief in ziekenhuizen, wordt door de samenwerking verder verbreed. In de toekomst zullen CliniClowns voor het eerst ook ernstig zieke kinderen thuis opzoeken.
Het Nederlandse Rode Kruis is op vele manieren actief voor kinderen die zich in een moeilijke situatie bevinden. Bij uiteenlopende activiteiten kunnen CliniClowns worden ingezet. Bijvoorbeeld in Mappa Mondo, een ´gewoon´ thuis voor ernstig zieke kinderen die anders in een ziekenhuis moeten verblijven. Het Rode Kruis organiseert verder vakantieweken voor ernstig zieke kinderen in zijn eigen vakantiehotels en tal van activiteiten voor alleenstaande minderjarige asielzoekers. Vrijwilligers van het Rode Kruis zijn traditioneel ook zeer actief in de thuishulp. CliniClowns Nederland en de afdeling Amsterdam van het Nederlandse Rode Kruis willen samenwerken bij de oppasactiviteiten voor ernstig zieke kinderen die de afdeling ontwikkelt. De afdeling heeft in samenwerking met andere organisaties onder andere plannen voor het oprichten van een logeerhuis.
De CliniClowns zijn sinds 1992 actief in de Nederlandse ziekenhuizen met als doel zieke kinderen een moment van ontspanning en afleiding te bieden. De speciaal opgeleide CliniClowns startten in de academische ziekenhuizen voor voornamelijk ernstig zieke kinderen. Sinds een aantal jaren zijn de CliniClowns ook actief in andere ziekenhuizen; voor alle zieke kinderen die een moment van afleiding nodig hebben. Op dit moment werken er 27 CliniClowns in meer dan twintig instellingen van gezondheidszorg. Recentelijk startte de organisatie ook enkele pilots in de verstandelijk-gehandicaptenzorg en kinderrevalidatie. Thuishulp Nu ziekenhuisopnamen steeds korter duren, neemt het belang van thuishulp toe. Door middel van de samenwerking met CliniClowns Nederland wil het Rode Kruis de kwaliteit van zijn dienstverlening in de thuishulp verder vergroten. Voor CliniClowns Nederland biedt de samenwerking de mogelijkheid goed in te spelen op de maatschappelijke ontwikkeling dat kinderen steeds vaker en langer thuis worden verpleegd

NEDERLANDSE RODE KRUIS + ACTUEEL + NIEUWSOVERZICHT zoek mail links homepage info homepage