Lotus versterkt positie in messaging-markt

Datum nieuwsfeit: 17-04-2000
Lotus versterkt positie in messaging-markt

Aantal gebruikers Lotus Notes/Domino in Nederland stijgt met 69 procent in vierde kwartaal 1999

Diemen, 17 april 2000 - Lotus Development versterkt haar marktpositie op het gebied van messaging. Dat tonen de marktcijfers van IDC en een onderzoek van Messaging Online aan. In het laatste kwartaal van 1999 verkocht Lotus van de Notes-messaging client wereldwijd circa 8,5 miljoen gebruikerslicenties, een record. Daarmee komt de totale 'installed base' op 55,3 miljoen gebruikers. Met deze groei van Lotus Notes/Domino komt de nummer twee in de markt, Microsoft Exchange, op een achterstand van 1,8 miljoen gebruikers.

In Nederland neemt Lotus met Notes/Domino een nog grotere afstand van de directe concurrentie. In het vierde kwartaal van 1999 groeide het aantal gebruikers met 276.000 tot 986.000, een stijging van 69 procent. Dat wijzen marktcijfers van marktonderzoeksbureau IDC uit. Het aantal gebruikers van Microsoft Exchange groeide in Nederland met 20 procent tot 564.000. De marktaandelen van Lotus Notes en Microsoft Exchange komen daarmee op respectievelijk 45 en 25 procent.

Coks Stoffer, Algemeen Directeur van Lotus Nederland, licht de leidende positie van Lotus in de messaging-markt toe: "Deze cijfers tonen aan dat de vraag naar kwalitatief hoogwaardige en flexibele messaging-oplossingen groeit. Daarbij is Lotus Notes verreweg de beste keuze. Een toenemend aantal ondernemingen in Nederland heeft dat onderkend, waardoor we nu bijna de helft van de markt in handen hebben."

Over Lotus
Lotus Development Corporation is wereldwijd marktleider in softwareoplossingen voor messaging, collaboration en knowledge management. Lotus richt zich met haar aanbod op zowel kleine als multinationale ondernemingen. Centraal in de oplossingen van Lotus staat het uitgangspunt dat Internettechnologie mensen op een wereldwijde schaal laat samenwerken. Lotus levert zowel de client-, server- als de platformproducten voor (real-time) samenwerking, berichtenverkeer en applicatieontwikkeling. Daarnaast biedt Lotus een uitgebreid pakket kantoor- en productivity-applicaties, compleet met Internet-functionaliteit. Ondernemingen die kiezen voor Lotus-oplossingen, kunnen rekenen op professionele consultancy en dienstverlening van de Lotus Professional Services-organisatie.

Lotus is opgericht in 1982 en is sinds 1995 onderdeel van IBM. Het bedrijf heeft circa 8.500 medewerkers en brengt haar producten wereldwijd via de meer dan 20.000 Business Partners in meer dan 80 landen op de markt.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties