Hedson.com uitzending via Internet

Datum nieuwsfeit: 17-04-2000

17-04-2000: Hedson.com uitzending via Internet
Op 13 april jl. is Hedson in Nederland van
start gegaan. Hedson maakt deel uit van de
divisie Large Scale van Randstad Holding
en is een unieke Internet-toepassing,
waarmee vraag en aanbod op de arbeidsmarkt
direct aan elkaar worden gekoppeld.

Hedson creëert een virtuele marktplaats op Internet, waar zonder tussenkomst van intercedenten vraag en aanbod van arbeid bijeenkomen en partijen rechtstreeks transacties met elkaar kunnen sluiten. Hedson is werkgever, zendt uit en onderscheidt zich daarmee van andere on-line recruitment aanbieders.

Het unieke concept van Hedson houdt in dat opdrachtgevers een zoekopdracht kunnen geven en vervolgens direct zien wat daarvan het resultaat is, waarna zij zonder vertraging een transactie kunnen sluiten. Dit proces noemt Hedson 'workanisen'. Transparantie en 'instant response' zijn de sleutelwoorden. Hedson zorgt ervoor dat opdrachtgevers continue en 'real time' inzicht hebben in de op de arbeidsmarkt beschikbare kwaliteit en kwantiteit, en on-line hun aanvragen kunnen plaatsen. Doordat het matchingproces zonder menselijke tussenkomst plaatsvindt, zijn de kosten laag en kunnen de diensten zeer concurrerend in de markt worden aangeboden. De bestanden van Hedson kunnen
24 uur per dag/7 dagen per week zonder enige wachttijd worden geraadpleegd.
Het concept is vooral bedoeld voor zelfdoeners, zowel aan de aanbod- als aan de vraagkant, die geen behoefte hebben aan de 'human touch' die inherent is aan de bestaande uitzendformule. In de startfase werkt Hedson met een beperkt aantal functies - zoals productiemedewerker en administratief medewerker - en kan daardoor gestandaardiseerde diensten aanbieden.

Mensen die via Hedson werk zoeken, kunnen zich aanmelden bij het call center en in een later stadium ook via Internet. Door middel van een in eigen beheer ontwikkelde test kan in ongeveer een kwartier tijd een goed profiel van de kandidaat worden verkregen, waarin zowel 'harde' als 'zachte' criteria worden gewogen. Het systeem is zelflerend, waardoor een steeds scherper profiel van de kandidaten wordt opgebouwd.

Bedrijven en instellingen die medewerkers zoeken - waarbij het in eerste instantie veelal zal gaan om grotere aantallen mensen in een beperkt aantal functies - kunnen via Internet de database raadplegen en een aantal parameters aangeven, zoals de van toepassing zijnde CAO, gewenste aantallen, functies en werktijden. Het systeem geeft aan hoeveel mensen onder de geformuleerde criteria beschikbaar zijn. De opdrachtgever kan zo nodig vervolgens één of meer parameters wijzigen, bijvoorbeeld de arbeidstijden, waarna het systeem opnieuw aangeeft hoeveel medewerkers beschikbaar zijn. Op deze wijze kan de vraag worden geoptimaliseerd ten opzichte van het beschikbare aanbod. Hedson biedt zodoende niet alleen een directe koppeling tussen vraag en aanbod, maar tevens een volledige transparantie. De werkzoekende kan via dezelfde methodiek de eigen kans op werk beïnvloeden door wensen kenbaar te maken en zo nodig bij te stellen.

Hedson zal zich in sterke mate richten op díe flexwerkers en werkgevers die tot nu toe weinig of geen gebruik maakten van de diensten van uitzendorganisaties. De marktpotentie van deze groep is tweemaal zo groot als van de bestaande uitzendmarkt.

Hedson gaat in Nederland van start. Vervolgens zal door de grote mate van standaardisatie en de gebruikmaking van Internet de formule binnen korte tijd in andere landen geïntroduceerd worden. In het najaar zal Hedson in Engeland actief worden.

Diemen, 17 april 2000 Randstad Holding nv

Randstad Holding nv is een internationale, zakelijke dienstverlener met werkmaatschappijen in West-Europa en Noord-Amerika. Essentieel bij alle diensten is het beschikbaar stellen van arbeid en deskundigheid aan organisaties die daardoor flexibeler kunnen opereren. De Randstad Groep behoort tot de grootste uitzendondernemingen in de wereld en is met de uitzendactiviteiten marktleider in de Benelux, Duitsland en het zuidoosten van de Verenigde Staten. Het aandeel Randstad Holding nv is genoteerd op de AEX-Effectenbeurs en maakt deel uit van de Amsterdam Midkap-index waar het voor 10,2% in meeweegt. Per 17 februari 1998 zijn opties Randstad Holding nv op de AEX-Optiebeurs in notering genomen.