Gran Dorado Group samen met EU-marktleider Pierre & Vacances

Groeiende Nederlandse vakantiebungalowmarkt interessant voor Franse groep

Gran Dorado Group definitief samen met
Europees marktleider Pierre & Vacances

Gran Dorado Group, marktleider in de Benelux en Duitsland op het gebied van vakantiebungalows, heeft bekend gemaakt dat alle aandelen op zijn overgenomen door de Franse ontwikkelaar en exploitant van vakantieaccommodaties Pierre & Vacances.

De Groep Pierre & Vacances, Europees marktleider, betaalde 218 miljoen gulden (circa 100 miljoen euro) voor de aandelen. De drie grootaandeelhouders van Gran Dorado Group (Vendex KBB Nederland B.V., Stichting Philips Pensioenfonds en PVF Pensioenfondsen) besloten in januari hun aandelen te verkopen omdat bungalow-vakanties niet tot hun core business behoren. In Pierre & Vacances heeft Gran Dorado een aandeelhouder gevonden die goed thuis is in de toeristische branche.

Pierre & Vacances werd in 1967 opgericht door de huidig president directeur Gérard Brémond en exploiteert 81 vakantieparken in Frankrijk, Italië en de Caribbean met in totaal 93.000 bedden. Met een klantenkring van 1,2 miljoen klanten (60% Frans en 40% uit voornamelijk Noord Europese landen) is Pierre & Vacances marktleider in Europa. De meeste gasten verblijven in de resorts van Pierre & Vacances voor een langere vakantie. De gemiddelde verblijfsduur is negen dagen.

Gran Dorado Group (GDG) beheert en exploiteert 40 resorts met 8.424 vakantiewoningen en 40.000 bedden in de Benelux en Duitsland. Daarmee is zij marktleider in de Benelux en Duitsland. Van de 40 resorts exploiteert GDG er 6 in eigen beheer en voor alle overige resorts verzorgt GDG de exclusieve verhuur en veelal ook het beheer.

Jaarlijks verblijven er 1,6 miljoen gasten in de resorts. Het grootste deel van de verblijven bestaat uit tussendoorvakanties van gemiddeld vier dagen voor een weekend of een midweek. Door het bieden van een brede variëteit aan resorts - onder het GDG-garantielabel - kan Gran Dorado aan elke vakantiewens tegemoet komen. Gran Dorado geeft door een hoog serviceniveau doorlopend invulling aan haar credo `Meer vakantie vind je nergens'.

Hoge verwachtingen van de samenwerking

Op 7 april maakten Gérard Brémond van Groupe Pierre & Vacances, en Jan van der Dussen, algemeen directeur van Gran Dorado Group, de definitieve samenwerking tussen beide organisaties bekend. Gezamenlijk hebben Pierre & Vacances en Gran Dorado 121 resorts met 133.000 bedden. De geografische ligging van de resorts van beide partijen vertegenwoordigen een grote spreiding over Europa.

Door optimale samenwerking en schaalvergroting worden nog betere resultaten verwacht, bijvoorbeeld op het gebied van gezamenlijke inkoop, marketing en internetactiviteiten. Met de overname van Gran Dorado verwacht Pierre & Vacances voor het jaar 2000 een groei van de omzet tot meer dan 1,1 miljard gulden. Het verwachte netto bedrijfsresultaat is circa 78 miljoen gulden.

Door aan de ene kant de grote overeenkomsten en aan de andere kant juist de complementaire eigenschappen hebben Gran Dorado en Pierre & Vacances hoge verwachtingen van de samenwerking.

Van der Dussen: "Gran Dorado is een sterk merk en daarom zullen we die naam handhaven.Voor onze klanten verandert er dus niets en ook onze
1.700 werknemers blijven gewoon in dienst bij Gran Dorado. De verkoop van onze aandelen aan Pierre & Vacances brengt als voordeel mee dat we gezamenlijk een veel groter deel van Europa bestrijken. Bovendien hebben we nu te maken met een aandeelhouder waarmee we ons zeer verwant voelen. Ik verwacht veel van de synergie die voor onze ondernemingen tot goede resultaten zal leiden."
Vleugels uit
Gérard Brémond: "Met deze aankoop slaat Pierre & Vacances zijn vleugels uit naar Noord Europa en versterken wij onze positie als Europees marktleider. Daarnaast krijgen we via Gran Dorado toegang tot een grote markt van ruim 1,6 miljoen gasten uit Noord Europa.
Door de grote overeenkomsten tussen Pierre & Vacances en Gran Dorado verwacht ik een succesvolle samenwerking in kwalitatief en commercieel opzicht."

Kengetallen Nederlandse markt en Gran Dorado

Gran Dorado heeft in Nederland een marktaandeel van 28,9%. De totale markt omvat 20 miljoen overnachtingen. Gran Dorado realiseert op jaarbasis zo'n 8 miljoen overnachtingen. Ruim de helft van de 1,6 miljoen gasten per jaar bestaat uit Nederlanders (55%). De overige gasten zijn Duitsers (35%), Engelsen (5%) en Belgen (5%). Voor het merendeel gaat het om gezinnen met jonge kinderen en 55-plussers die kiezen voor een tussendoorvakantie. De meeste boekingen worden direct bij Gran Dorado gerealiseerd (60%). De rest van de gasten boekt via een touroperator.

De naamsbekendheid van Gran Dorado is uitstekend. 75% van de Nederlanders kan de naam Gran Dorado spontaan noemen; de geholpen naamsbekendheid is 99%. In 1999 behaalde Gran Dorado een netto omzet van 260 miljoen gulden en een netto resultaat van 12 miljoen gulden, inclusief betalingen van rente op aandeelhoudersleningen.

Voor meer informatie (

Noot voor redacties