Dr. Heinekenprijs voor de Kunst voor Guido Geelen

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

18 april 2000

De Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 2000 (ƒ 100 000) is toegekend aan:

Guido Geelen

'Voor zijn onorthodoxe wijze waarop hij de toepassing van het traditionele materiaal klei een vernieuwende impuls heeft gegeven'

Keramische sculpturen
'Beeldenmaker' Geelen, zoals hijzelf graag genoemd wil worden, maakt beelden waarin keramiek een belangrijke plaats inneemt. Deze beelden zijn vaak opgebouwd uit keramische reproducties van de meest uiteenlopende gebruiksvoorwerpen. Geelen maakte bijvoorbeeld een keramische sculptuur die is samengesteld uit in rode klei samengeperste honden, autobanden, stofzuigers, televisies en computers. Door deze voorwerpen te ordenen en vervolgens op elkaar te stapelen, creëert Geelen een keramische muur die ondanks, of wellicht dankzij, zijn ogenschijnlijke morbide karakter de beschouwer blijft intrigeren.

Guido Geelen
Guido Geelen is geboren in Thorn in 1961. In Tilburg heeft hij de Tehatex gedaan en daarna nog twee jaar Academie voor Beeldende Vorming. In 1988 ontving Geelen de Aanmoedigingsprijs gebonden kunsten van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst, in 1989 de Charlotte Köhlerprijs voor beeldhouwkunst en in 1990 de Aanmoedigingsprijs beeldende kunst van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst. Werk van Geelen is te zien in de collecties van het Stedelijk Museum te Amsterdam, de Collectie ptt Kunst en Vormgeving in Den Haag, het Kruithuis, Stedelijk Museum voor hedendaagse Kunst in 's
-Hertogenbosch, het Noordbrabants Museum te 's-Hertogenbosch, het Rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo, Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam en Museum De Pont in Tilburg.

Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 2000
De Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst (ƒ 100 000) wordt in 2000 uitgereikt aan een kunstenaar die zich met het medium keramiek bezighoudt. Nederland kent een rijke traditie op het gebied van de keramische kunst die zich beweegt tussen de uitersten van de eeuwenoude Delftse aardewerkindustrie, het Nederlandse vernieuwingsaardewerk van rond 1900 waarin het fenomeen van de zelfstandige pottenbakker tot bloei komt en de
grensverleggendekeramiek van deze tijd. De jury heeft er voor gekozen juist op dit aspect de nadruk te leggen door aan beeldend kunstenaar Guido Geelen de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst toe te kennen voor zijn gehele oeuvre.
De jurering voor deze prijs valt niet onder de verantwoordelijkheid van de KNAW. Wel hebben enkele Akademieleden op persoonlijke titel zitting in de jury.
Voor meer informatie over Heinekenprijzen voor wetenschap en kunst, kijk op Internet: www.knaw.nl/heinekenprizes
De uitreiking
De prijs wordt om de twee jaar uitgereikt tijdens een bijzondere zitting van de Akademie. Dit jaar vindt dit plaats op vrijdag 29 september 2000 in de Beurs van Berlage te Amsterdam.
KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam, Postbus 19121, 1000 GC Amsterdam, Telefoon Afdeling Voorlichting en Documentatie: 020-5510733, Telefax: 020-6204941, e-mail: (voorlichting@bureau.knaw.nl)