Politiebericht Utrecht: Europese alcoholcontrole

Politiebericht Utrecht: Utrecht 17-04-2000
Europese alcoholcontrole
Utrecht, 17 april 2000.

Ruim 56.000 bestuurders gecontroleerd.

In de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 april nam de Politie Regio Utrecht deel aan een grootschalige alcoholcontrole in Europees verband. Ook voor een groot aantal andere politiekorpsen in Nederland en in andere Europese landen stond die nacht in het teken van controle op het gebruik van alcohol in het verkeer. Er was een landelijkk actiecentrum ingericht bij de Politie Amsterdam-Amstelland.

De controle in de regio Utrecht startte op vrijdagavond om 18.00 uur en werd op zaterdag 15 april omstreeks 05.00 uur afgesloten. Er werden in totaal 56053 bestuurders gecontroleerd. In 607 gevallen werd er proces-verbaal opgemaakt. Het hoogst gemeten alcoholpromillage werd gemeten in de regio Twente dit was 1085 ug/l ( ongeveer 2,7 promille). Van 88 bestuurders werd het rijbewijs direkt ingenomen. In totaal werden 1353 politiemedewerkers ingezet en werd in het hele land op 319 lokaties gecontroleerd.

Resultaten in de regio Utrecht.

In de districten binnen de politieregio Utrecht werd op 26 lokaties gecontroleerd door 62 politiemensen. Er werden 2885 blaastesten op straat afgenomen. In totaal werden 33 ademanalyses aan de diverse politiebureau afgenomen. Tegen 33 bestuurders werd proces-verbaal opgemaakt of een transactie aangeboden. Van 5 bestuurders werd het rijbewijs ingevorderd. Het hoogst gemeten alcoholpercentage was 830 ug/l (ongeveer 2 promille).

Specificatie per district.

Districten in de stad Utrecht: 3 lokaties, 516 blaastesten, 7 bekeuringen, 2 rijbewijzen ingevorderd.

District Binnensticht: 3 lokaties, 454 blaastesten, 5 bekeuringen, 1 rijbewijs ingevorderd.

District Eemland-noord: 4 lokaties, 286 blaastesten, 2 bekeuringen, 1 rijbewijs ingevorderd.

District Heuvelrug: 5 lokaties, 233 blaastesten, 6 bekeuringen, 1 rijbewijs ingevorderd.

District Lekstroom: 3 lokaties, 165 blaastesten, 7 bekeuringen.

District Rijn en IJssel: 5 lokaties, 923 blaastesten, 2 bekeuringen.

District Vecht en Venen: 3 lokaties, 308 blaastesten, 4 bekeuringen.