Licentie-overeenkomst Progress Software en IONA

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
Progress Software en IONA sluiten licentie- en ontwikkelingsovereenkomst

Capelle aan den IJssel, 17 april 2000 ? Progress Software en IONA Technologies hebben een overeenkomst gesloten voor de gezamenlijke ontwikkeling en uitwisseling van geavanceerde Java 2 Enterprise Edition-technologie (J2EE). In het kader van de licentie-overeenkomst integreert IONA de Progress Internet Messaging Server SonicMQ in de iPortal Application Server van IONA. Daarnaast neemt Progress Software de iPortal Application Server technologieën van IONA in licentie en worden deze geïntegreerd in de volgende versie van de applicatieserver van Progress Software.

SonicMQ in de iPortal-applicatieserver van IONA
"De toevoeging van SonicMQ aan de iPortal-applicatieserver van IONA is met name van belang voor bedrijven die vergaand gedistribueerde internetapplicaties willen ontwikkelen", aldus Steve Garone, Program Vice President Application Development & Deployment van de IT analisten groep International Data Corporation (IDC)."De leidende positie van Progress Software op het gebied van Internet-messaging-infrastructuren en de EJB/J2EE-server van IONA vormen een krachtige combinatie op de markt voor Java-applicatieservers."
IONA technologie in Progress software application server "Zowel Progress Software als IONA kunnen hun productaanbod versneld uitbreiden doordat zij elkaar licenties hebben verleend voor geavanceerde Java-technologie", aldus medeoprichter en president Joseph Alsop van Progress Software. "Wij hebben gekozen voor de iPortal Application Server-technologie van IONA vanwege de schaalbaarheid, prestaties en conformiteit met Java-standaards."

IONA integreert SonicMQ in de iPortal Application Server om de ontwikkeling van nieuwe, gedistribueerde internetapplicaties voor business-to-business e-commerce mogelijk te maken. SonicMQ is een gestandaardiseerde, schaalbare berichteninfrastructuur die samenwerking tussen internetapplicaties mogelijk maakt. Met gebruik van belangrijke standaards zoals de JMS-specificatie en eXtensible Markup Language (XML), voorziet SonicMQ in flexibele messaging via het Internet, wat cruciaal is voor effectieve
business-to-business-bedrijfsintegratie.

"Wij hebben verscheidene JMS-implementaties geëvalueerd, en Progress SonicMQ kwam als meest complete JMS-server uit de bus", aldus Christopher Horn, bestuursvoorzitter en CEO van IONA Technologies.

iPortal Application Server-technologie in licentie bij Progress software Progress Software neemt licenties op diverse J2EE-technologieën van de iPortal Application Server van IONA en zal die toevoegen aan de nieuwe applicatieserver van Progress Software.
De iPortal Application Server van IONA is helemaal opnieuw ontwikkeld om te voldoen aan de standaards. Dit in tegenstelling tot andere applicatieservers die op Enterprise Java Beans zijn gebaseerd. De iPortal Applocation Server omvat:
· een EJB 1.1-compatibele container

· een op het J2EE-platform gebaseerde webcontainer die ondersteuning biedt voor Java Server Pages, servlets en andere technologische specificaties die onder J2EE vallen.

IONA Technologies
IONA Technologies, leverancier van e-business-infrastructuren, helpt ondernemingen bij het ontwikkelen en ingebruikname van bedrijfsportalen, e-commerce-sites en grootschalige gedistribueerde applicaties. IONA ondersteunt veel talen, waaronder Java en C++, en gedistribueerde technologieën, waaronder XML, Enterprise JavaBeans, CORBA, MS Windows DNA 2000 en IBM OS/390, CICS en IMS. IONA Technologies is opgericht in 1991. Het hoofdkantoor is gevestigd in Dublin, Ierland. De omzet van het bedrijf bedroeg in 1999 $105 miljoen. De onderneming telt ruim 625 werknemers verdeeld over 25 vestigingen wereldwijd. Voor meer informatie: www.IONA.com

Progress Software
Progress Software Corporation (Nasdaq: PRGS) is leverancier van softwareproducten en -diensten, waarmee bedrijfsoplossingen kunnen worden ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd voor alle computer- en netwerkomgevingen (development, deployment en management). De producten worden gebruikt door ruim
60% van de Fortune 100-bedrijven en omvatten onder meer applicatieservers, databases, ontwikkeltools en beheerproducten voor internet / web-extranet- en intranet-applicaties.

De klanten van Progress zijn actief in 100 landen, worden wereldwijd ondersteund door 1300 Progress-medewerkers en implementeren jaarlijks voor meer dan $ 2 miljard aan applicaties, gebaseerd op Progress Software en ontwikkeld door meer dan 2000 onafhankelijke softwareleveranciers. Voor meer informatie: www.Progress.com

Meer informatie:
Progress Software BRODEUR Schoep & Van der Toorn Monique Bruins Clara Vis
telefoon: 010 - 235 11 11 telefoon: 020 - 487 40 00 e-mail: (mbruins@progress.com) e-mail: (clara.vis@svdt.nl)