Reactie PvdA op benoeming commissarissen grote ondernemingen

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
Partij van de Arbeid

Eerste reactie PvdA over benoeming van commissarissen bij grote ondernemingen
18 april 2000 PvdA

De Tweede-Kamerfractie van de Partij van de Arbeid heeft met belangstelling kennisgenomen van het initiatiefwetsvoorstel van GroenLinks en D66 om het benoemingsstelsel van commissarissen van grote ondernemingen te wijzigen.

Het onderwerp zeggenschap binnen en toezicht op ondernemingen vraagt ook volgens de PvdA-fractie om een nadere bezinning. Daarom heeft de Tweede Kamer, op initiatief van de PvdA-fractie, in het najaar van 1999 de regering verzocht om een adviesaanvraag aan de SER te doen teneinde een goede inventarisatie van de totale problematiek rondom het zeggenschaps- en toezichtstelsel, "corporate governance", te verkrijgen. De inmiddels door de regering ingediende adviesaanvraag vereist echter aanvullingen . Dat was voor de PvdA-fractie aanleiding de Kamer voor te stellen zelf een bredere adviesaanvraag bij de SER in te dienen. Daarvan maakt onder andere de wijze van benoeming, plaats en inhoud van de functie van de Raad van Commissarissen deel uit. Tevens is de relatie met in ontwikkeling zijnde Europese wetgeving van belang . De resultaten van deze SER-adviesaanvraag en de reacties van de regering daarop worden door de PvdA afgewacht en zal zij meewegen in haar standpuntbepaling terzake.

Bij mogelijke aanpassingen in het zeggenschaps- en toezichtstelsel zal het uitgangspunt van dit inititatiefwetsvoorstel, namelijk evenwicht tussen de rol van de aandeelhouders en de werknemers, ook voor de PvdA-fractie een van de toetsingspunten zijn. De PvdA-fractie hecht tevens aan draagvlak bij de sociale partners mede met het oog op de effectiviteit van aanpassingen in het structuurregime.

Nadere informatie: Tineke Witteveen-Hevinga 070 - 318 2774