Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuw Oostplein gemeente Delft ook veiliger voor fietsers

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Delft

Nieuw Oostplein ook veiliger voor fietsers

Het college van burgemeester en wethouders stelt voor de kruising van het Oostplein zo aan te passen dat dit punt ook voor fietsers veiliger wordt. Het plein is op dit moment al afgesloten omdat de riolering wordt vervangen. De herinrichting van het plein wordt aansluitend hierop uitgevoerd.

Het voorstel gaat ervan uit dat fietsers op een groot deel van de kruising eigen stroken krijgen. In de nieuwe situatie komen er duidelijke fiets-oversteekplaatsen. Om fietsers het kruispunt via een korte en veilige route het kruispunt te laten passeren komt er aan de zuidkant van de Julianalaan een fietspad voor verkeer in twee richtingen.

Het college heeft niet gekozen voor de aanleg van een rotonde op deze plek. Een rotonde neemt namelijk meer ruimte in beslag, is moeilijk in de passen vanwege hoogteverschillenen en is meer dan twee keer zo duur.

De gemeente heeft het Oostplein eerder opgenomen in het Fietsactieplan als knelpunt. Het Oostplein wordt als onveilig ervaren en fietsers moeten vaak meermalen oversteken en wachten. Het Oostplein is een belangrijke schakel in veel fietsroutes, waaronder die tussen de Delfgauwseweg en de binnenstad.

Met de herinrichting van het Oostplein wordt ook de Kanaalweg verder afgesloten. Autoverkeer negeerde in de oude situatie veelvuldig het verbod om vanuit de Kanaalweg rechtsaf af te slaan en vanaf de Julianalaan linksaf. Deze bewegingen leidden tot onveiligheid en verstoorden de verkeersafwikkeling. Afsluiten van de Kanaalweg voor auto´s maakt een overzichtelijke inrichting van het Oostplein mogelijk. Illegale bewegingen zijn niet meer mogelijk en andere richtingen en verkeerssoorten kunnen beter afgewikkeld worden.

Het college geeft de voorkeur aan een afsluiting op of bij de brug bij de Oostpoort, die de huidige afsluiting vervangt. Deze oplossing beperkt het verkeersaanbod in de Ezelsveldlaan, zonder dat dit in andere woonstraten tot een forse toename leidt. Het enige nadeel is dat bestemmingsverkeer moet omrijden tussen de
Nieuwelaan/Ezelsveldlaan en de Julianalaan.

Het college heeft het voorstel in maart voorgelegd aan omwonenden. De reacties gaven geen aanleiding om het voorstel te veranderen. Het voorstel voor de herinrichting van het Oostplein en het al dan niet afsluiten van de Kanaalweg komt op 18 april aan de orde in de raadscommissie Duurzaamheid.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie