EPN wil af van blauwdrukdenken bij Kennisnet

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
Persbericht van het Electronic-highway Platform Nederland (EPN)

EPN wil af van blauwdrukdenken bij Kennisnet

VOORBURG, 18 april 2000 - Kennisnet moet niet aan de hand van een blauwdruk worden opgezet. Een flexibeler model past beter bij een dergelijke publiek-private samenwerking. Als de toekomst van Kennisnet binnen het keurslijf van een blauwdruk wordt bepaald, zal dit alleen maar stagnerend werken. Dit is op maandag 17 april j.l. in een expertmeeting met deelnemende partijen binnen Kennisnet geconcludeerd.

In de discussies die de laatste tijd over Kennisnet zijn gevoerd, blijkt een duidelijke rode draad te lopen: alle partijen hebben behoefte aan duidelijkheid over de toekomst van Kennisnet. De oorspronkelijke doelstelling om een structurele voorsprong te creëren op het gebied van onderwijsvernieuwing blijft ongewijzigd. De participerende scholen, educatieve uitgevers en netwerk- aanbieders wensen echter meer decentrale verantwoordelijkheid en flexibiliteit. Kwaliteitsbewaking van de aangeboden content via Kennisnet is dan noodzakelijk.

EPN pleit voor centrale én decentrale vormen van
kwaliteitsbewaking van educatieve content. Door
gedecentraliseerde verantwoordelijkheid kunnen de scholen zelf de door hen gewenste filtering bepalen. Ook kan voor educatieve content een keurmerk worden ontwikkeld, onder uiteindelijk toezicht van de Raad voor de Accreditatie.

In de door EPN gewenste flexibele opzet kunnen de uitgevers van educatieve content en aanbieders van administratieve systemen via de aan te leggen breedbandverbinding de scholen bereiken. De aanbieders kunnen vervolgens de rol van de redactie van Kennisnet overnemen. De gewenste overheidsinformatie kan dan door private aanbieders op Kennisnet worden geplaatst, onder
verantwoordelijkheid van de betreffende overheidsinstantie.
Overige instellingen die zich richten op het onderwijs moeten ook gebruik kunnen maken van het aan te leggen netwerk. EPN denkt hierbij aan ideële instellingen die scholen willen bereiken, of aan banken die de betalingen voor content op Kennisnet mogelijk maken. Applicatie Service Providers en de aanbieders van andere leermiddelen, zoals schoolmeubilair en schrijfgerei, kunnen volgens EPN ook tot Kennisnet worden toegelaten.

Als vervolg op de Expertmeeting zal EPN binnenkort een dossier over de toekomst van Kennisnet uitbrengen.

Electronic-highway Platform Nederland (EPN)
In EPN zijn partijen vertegenwoordigd uit het bedrijfsleven, de wetenschap, de politiek, het maatschappelijk middenveld en de overheid. EPN biedt als platform haar leden en participanten de mogelijkheid om elkaar precompetitief te ontmoeten om zo de kennis te vergroten en visies verder te ontwikkelen. EPN beoogt de maatschappelijke acceptatie van de elektronische snelweg te vergroten en te versnellen. EPN organiseert daartoe verschillende soorten bijeenkomsten zoals expertmeetings, round tables, denktankbijeenkomsten, congressen en seminars.

____________

Noot voor redacties