EVO bevriest relatie met cargadoorsvereniging VRC

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

EVO bevriest relatie met cargadoorsvereniging VRC

EVO heeft de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors VRC laten weten voorlopig geen heil te zien in een verder overleg. Aanleiding is dat de gesprekken over de ‘inkomende cargadoors-bemoeiingen’, ookwel ‘laat volgen’-kosten genoemd, op niets zijn uitgelopen. Het leek erop dat de beide partijen na een jaar discussiëren tot overeenstemming waren gekomen. Uiteindelijk wilde de VRC toch een formulering toevoegen die de overeenkomst geheel ontkrachtte.

EVO en de VRC waren het over het volgende eens:

· voor het afgeven van een ‘Laat volgen’ worden aan de ladingontvanger geen kosten in rekening gebracht (nadat de ontvanger aan de gebruikelijke verplichtingen heeft voldaan);

· mocht er sprake zijn van extra handelingen die de cargadoor op verzoek van de ladingontvanger moet verrichten, dan dienen hierover vooraf onderling afspraken te worden gemaakt. Wat onder extra handelingen moet worden verstaan is ter beoordeling aan commerciële partijen;

· lading die reeds onderweg is en waarover geen afspraken zijn gemaakt voor wat betreft het doorbelasten van eventuele kosten, zal na lossing ook niet voor de kostenpost ‘Inkomende bemoeiingen’ (of andere benaming hiervoor) in aanmerking komen.
Aan dit laatste punt wenst de VRC nu de volgende zin toe te voegen: ‘Tenzij de cargadoor aannemelijk maakt dat werkzaamheden, dienstverlening en informatieverstrekking hebben plaatsgevonden in het kader van het goed doen verlopen van de logistieke procesgang’. Juist met deze laatste zin maakt het voorgaande inhoudsloos.

Indien echter een van de partijen bewust obstructie pleegt, heeft verder overleg voorlopig geen zin. EVO betreurt deze gang van zaken zeer omdat juist de dialoog tussen verladers en dienstverleners van belang is bij het oplossen van vraagstukken in de logistieke keten.

PB 2000.21
18 april 2000

Noot redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met EVO, de heer F. Kranenburg, tel. 079 - 346 73 73.