Intel annonceert geavanceerde Gigabit Ethernet-switches

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
Intel annonceert geavanceerde Gigabit Ethernet-switches

Nieuwe Intel NetStructure-producten gebruiken standaard koperbekabeling

Nieuwegein, 18 april 2000 - Intel annonceert drie nieuwe Gigabit netwerkswitches, waarvan twee modellen in staat zijn om één miljard bits (een gigabit) aan informatie per seconde over standaard koperbekabeling te verzenden. Met deze nieuwe producten heeft Intel haar expertise op het gebied van communicatietechnologie nu tevens toegepast in switching-apparatuur, die daardoor de nieuwste e-business toepassingen en services voor gebruik over Internet of zakelijke netwerken kunnen ondersteunen.

Twee van de drie nieuwe Intel NetStructure-switches, alsmede een nieuwe switch uplink-module, maken gebruik van de Categorie 5 koperbekabeling om de netwerkprestaties op een eenvoudige en economische wijze te verbeteren. Deze gestandaardiseerde technologie, 'gigabit-over-koper' genaamd, biedt de prestaties van Gigabit-producten op glasvezelnetwerken, maar stelt organisaties in staat om hun bestaande koperen Categorie 5 infrastructuur optimaal te gebruiken.

De nieuwe switches maken onderdeel uit van de Intel NetStructure-familie van communicatieproducten en services, die jongstleden februari werd aangekondigd. Deze behoren tot een nieuwe categorie hardware voor infrastructuur en netwerkcommunicatie, die bedoeld is voor het opzetten of uitbouwen van e?commerce ondernemingen. Alle producten zijn ontworpen rond internationale standaarden en kunnen daarom eenvoudig worden geïmplementeerd en een aanvulling vormen op bestaande netwerk- en serveromgevingen.

"De snelle groei van het netwerkverkeer en de toenemende snelheid waarmee e-commerce bedrijven zaken doen, vereisen netwerken met een grote bandbreedte, wil men concurrerend blijven," zegt Brett Helm, algemeen manager van Intels Netwerk Equipment Division. "Het is Intels doelstelling om onze klanten de technologie te leveren, waarmee zij hun e-bedrijfsvoering kunnen uitbreiden."

De nieuwe switches zijn:

* De Intel NetStructure 470T switch en de Intel NetStructure 470F switch Dit zijn Intels instapmodellen gigabit-switches. De 470T beschikt over zes
100/1000Base-T koperpoorten en twee fiber GBIC-poorten, terwijl de 470F voorzien is van acht 1000Base-SX poorten. Beide switches zijn rendabele Layer 2-oplossingen voor het samenbrengen van werkgroepswitches en e-business servers. De switches beschikken over mogelijkheden voor Quality of Service (QoS), waardoor het verkeer van datacentra en werkgroepen op intelligente wijze bewaakt kan worden. De 470T is zeer flexibel ten aanzien van de gebruikte media, waardoor men de kosten en de afstandsbeperkingen in eigen hand houdt.

* De Intel NetStructure 480T Routing Switch
De Intel NetStructure 480T Routing Switch is een intelligente gigabit-switch voor het datacentrum, die onder meer bandbreedtebewaking biedt voor veeleisende e-business applicaties. De 480T brengt server-farms, campus-switches en desktop-switches samen in een high-density Layer 3 switch met twaalf 100/1000Base-T koperpoorten en vier fiber GBIC-poorten. De 480T biedt geavanceerde mogelijkheden voor Quality of Service (QoS), zoals het
802.1p prioriteitsprotocol. Door middel van een optionele software-upgrade ontstaat ondersteuning voor geavanceerde Layer 3 routing, zoals OSPF en IPX, alsmede DVMRP en PIM multicast-routing om streaming video over het netwerk te optimaliseren.

Intel introduceert eveneens een uplink-module, waarmee de Intel Express 460T stand alone switches door middel van gigabit over koper gekoppeld kunnen worden met servers of backbones. Door de auto-sensing ondersteuning van
100Base-TX of 1000Base-T netwerken maakt de 460T de migratie naar Gigabit Ethernet eenvoudiger. De module ondersteunt alle eigenschappen van de Express 460T switch, waaronder 802.1q virtuele LAN's (VLAN's), link-aggregatie en het 802.1p prioriteitsprotocol.
De nieuwe Intel NetStructure gigabit-switches en de uplink-module voldoen aan de normen van het Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), hetgeen resulteert in een grotere interoperabiliteit en een naadloze geïntegreerde werking op het netwerk.

Prijzen en beschikbaarheid
Alle netwerk- en communicatieproducten van Intel zijn wereldwijd beschikbaar via een netwerk van distributeurs en value-added resellers. Europese klanten kunnen via telefoonnummer 00 44-1-793-431-155 meer productinformatie krijgen.

De prijzen van de nieuwe producten zijn als volgt.

Product Productcode Adviesprijs Beschikbaar
Gigabit over Koper-module voor Intel Express 460T losstaande switches ES460MT $699 24 april 2000
Geavanceerde Layer 3 upgrade voor Intel NetStructure 480T Routing Switch ES480TRU $5.995 juni 2000

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Anneke de Kort, telefoon +31 (0)23 562 82 08.